අල්ලාහ් කවුද? (Who is Allah?)
විශ්වය සහ එහි ඇති සියලුම දේවල් මවා පාලනය කරන්නේ අල්ලාහ් ය. එබැවින් ඔහු හැර නැමදීමට සුදුසු වෙන කිසිවෙකුත් නැත. අල් කුරානයේ අල්ලාහ්ව මෙසේ විස්තර කොට ඇත. "පවසනු! අල්ලාහ් එක් කෙනෙකි. අල්ලාහ් (කිසිම) අවශ්යතාවයක් නොමැත්තා ය. ඔහු කිසිවෙකුව ප්රසුත කලේ නැත. (එසේම) ඔහු කිසිවෙකුගෙන් ප්රසුත වුයේද නැත. තවද, ඔහුට සමාන වෙනත් කිසිවෙකුද නැත" (කුරානය 112; 1-4). මෙම අර්ථ දැක්වීමට අල්ලාහ් හැර වෙනත් කිසිවෙකු හිමිකම් කියන්නේ නැත.
අල් කුරානයේ අල්ලාහ් ගැන මෙලෙස ද සඳහන් වේ. "(සත්ය ලෙසම) නැමදීමට සුදුස්සා අල්ලාහ් හැර වෙන කිසිවෙකු නැත. ඔහු නිත්යය ජීවමානය සදාකාලිකය. මද නින්ද හෝ තද නින්ද හෝ ඔහුව නොඅල්වන්නේය. අහස්හි ඇති දේද පොළොවෙහි ඇති දේද ඔහුටම හිමිය. ඔහුගේ අනුමැතිය නොමැතිව ඔහු හමුවෙහි කවරෙකුට හෝ මැදිහත් විය නොහැකිය. (මැවුම් වන) ඔවුන්ට පෙර ඇති දේද ඔවුන්ට පසු ඇති දේද ඔහු හොඳින් දන්නේය. ඔහු මනාප වූ දේ හැර, ඔහු දැන සිටින දෙයින් කිසිවක් ඔවුන් විසින් දැනගත නොහැකිය. ඔහුගේ 'කුර්සි' අහසෙහිද පොළොවෙහිද ව්යාප්තව පවතින්නේය. ඒ දෙකම ආරක්ෂා කිරීම ඔහුට අපහසුවක් නොවේ. ඔහු වඩාත් උතුම් කෙනාද මහඟු බව ඇත්තාද වේ" (කුරානය 2:255).
මෙම තත්වය අල්ලාහ් හැර වෙනත් කිසිවෙකුට නැත. මේ හේතුවෙන් සාස්තෘවරුන් හෝ නබිවරුන් හෝ මිනිසා විසින් සාදන ලද පිළිම හෝ අල්ලාහ්ගේ තත්වයට පත් වන්නේ නැත.
ඉස්ලාම් දහම අනුව ජේසු තුමා අල්ලාහ්ගේ ශ්රේෂ්ඨ නබි වරයෙකි. ඔහු මරියම් තුමියගේ කුසින් උපත ලැබුවේය. ඒ අනුව ඔහුට ආරම්භයක් ඇත. එපමණක් නොව ඔහු අනෙක් මිනිසුන් මෙන් අහාර අනුභව කළේය. මිනිසුන්ගේ තාඩන පීඩන වලට ගොදුරු විය. මෙවැනි දේවල් අල්ලාහ්ට සුදුසු නොවේ. මේ හේතුවෙන් ඉස්ලාම් දහම තුල ජේසු තුමාව හෝ වෙනත් කිසිම නබි වරයෙකුව දේවත්වයෙන් සලකන්නේ නැත.
අල්ලාහ්ට අලංකාර නම් 99ක් දැකිය හැකිය. මේ ඕනෑම නමකින් අල්ලාහ්ට ආමන්ත්රණය කල හැකිය. මේ කිසිම නමක් මිනිසා සතු ගුණාංග වලට සම නොවේ.
අල්ලාහ්ට අයත් නම් වලින් කිහිපයක් මෙසේ දැක්විය හැකිය. 'අර්රහ්මාන් (الرحمن)' මින් කියවෙන්නේ අල්ලාහ් අසීමිත කරුනාවන්තයා බවයි. 'අර්රහිම් (الرحيم)' මින් කියවෙන්නේ ඔහු අසීමිත දයාවන්තයා බවයි. "අල්-කාලික් (الخالق)" ඉන් කියැවෙන්නේ නැති දෙයකින් අළුත් දෙයක් නිර්මාණය කරන්නා බවයි. "අල්-මුසව්විර් (المصور)" යන්නෙන් ඔහු රූ සකසන්නා බව කියැවේ. 'අර්රzස්සාක් (الرزاق)' යන්නෙන් ඔහු සෑම ජිවියෙකුටම අහාර ලබා දෙන්නා බව කියවේ. 'අල්මලික් (الملك)' යන්නෙන් ඔහුගේ ආධිපත්යය ගැන කියැවේ. 'අල්කුද්දුස් (القدوس)' යන්නෙන් ඔහුගේ පාරිශුද්ධත්වය කියවේ. 'අල්බසීර් (البصير)' යන්නෙන් ඔහු සියලුම දේ හොඳින් නිරීක්ෂණය කරන්නා බව පැවසේ. 'අස්-සමියි (السميع)' යන්නෙන් ඔහු සියලුම දේට ඇහුම්කන් දෙන්නා බව පැවසේ. 'අල් වහ්හාබ් (الوهاب)' යන්නෙන් ඔහු සෑම කෙනෙකුගේම උවමනාවන් ඉටු කරන්නා බව කියැවේ. "අස්සබුර් (الصبور)" යන්නෙන් ඔහු අතිශයින්ම ඉවසිලිවන්තයා බව පැවසේ. "අල් ගෆ්ෆාර් (الغفار)" යන්නෙන් ඔහු අතිශයෙන්ම සමාව දෙන්නා බව පැවසේ. මේවාට අමතරව තවත් නම් ඔහුට ඇත. විනිශ්චය දිනයේදී අධිපති අල්ලාහ්ය.
අල් කුරානයේ එක් පරිජේදයක් හැර අන් සෑම පරිජ්ජෙදයක්ම ආරම්භ වන්නේ 'අර්රහ්මාන් (الرحمن)' සහ 'අර්රහිම් (الرحيم)' යන නම් වලින් ය.
ඇතැම් අය අල්ලාහ් වෙනුවට සොබා දහම ආදේශ කරන්නේය. එහෙත් සොබා දහම යනු අල්ලාහ් දෙවිඳුන් විශ්වය මැවීමෙන් පසු ඒ මත පනවන ලද ඔහුගේ නියෝගයන්වේ. උදාහරණයක් ලෙස පස මත දමන ලද බීජයකින් පැලයක් හට ගන්නේ අල්ලාහ්ගේ නියමය පරිදිය. කාලගුණය වෙනස් වන්නේද රැදවල් ඇති වන්නේද ඔහුගේ නියමය පරිදි ය. එසේම සාගරයේ විශාල නැව් පාවෙන්නේ ඔහුගේ නියෝගය අනුවය.
අල්ලාහ් ගැන දැනගැනීම සෑම මිනිසෙකුගේම වගකීමකි. ඇයිද යත් ඔහු මිනිසාව මවා තිබෙන්නේ ඔහුගැන හරිහැටි දැනගෙන ඔහුට පමණක් නැමදීම සඳහාය. එපමණක් නොව සෑම කෙනෙක්ම මරණයෙන් පසු ඔහු වෙත යාමට නියමිතය. එම කරුණ ඔහු පහළ කරන ලද සෑම දහම් පනිවිදයකින්ම දැනුවත් කොට තිබේ. මිනිසා වෙත අවසාන වරට පහළ කරන ලද දහම් පණිවිඩය අල් කුරානයයි. එය ලොව වෙසෙන සියලුම දෙනාට අයත් දහම් පණිවිඩයකි. ඒ අනුව මිනිසාගේ මතු ජිවිතයේ ජය රඳා පවතින්නේ කුරානය අනුව ජිවත් වීම තුලය.
By Fasy Ajward.B.Sc(PhysicsSpecial)Hons.Japura.
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.
Comments
Post a Comment