අල්ලාහ් කවුද? (Who is Allah?)
විශ්වය සහ එහි ඇති සියලුම දේවල් මවා පාලනය කරන්නේ අල්ලාහ්ය. ඔහුට සමාන වෙනත් කිසිවෙකු නැත. අල්ලාහ් හැර වෙනත් කිසිවෙකු විසින් මැස්සෙකුවත් මවා නැත. අල්ලාහ්ගේ මැවීම් තුලින් ඔහුගේ ඥානාන්විත බව විදහා දක්වන්නේය. බුද්ධිමතුන් විසින් එය දකිනු ඇත.
විශ්වය සහ එහි ඇති සියලුම දේවල් මැවූ පසු අල්ලාහ් අර්ෂ් නමැති ඔහු සිටිනා ස්ථානයට ඔහුට ගැලපෙන ආකාරයට නැගුනේය. ඔහුගේ මැවීම් සමග අල්ලාහ් එකට සිටින්නේ නැත. මිනිසාට ලැබී ඇති දෑස් වලින් ඔහුව දැකිය නොහැක. කෙසේ වෙතත් මරණයෙන් මතු ජීවිතයේදී ස්වර්ග වාසීන්ට අල්ලාහ්ව දැකීමටත් ඔහු සමග කතා කිරීමටත් අවස්ථාව ලැබෙන්නේය. එහෙත් මෙලොවදී අල්ලාහ්ව විශ්වාස නොකළ කිසිවෙකුට එම අවස්තාව හිමිවන්නේ නැත.
මිනිසාව මවා තිබෙන්නේ අල්ලාහ්ගේ මෙලොව නියෝජිතයා හැටියටය. මේ හේතුවෙන් මිනිසා අනෙක් ජීවින්ගෙන් වෙනස් වේ. මිනිසාට පැවරෙන වගකීම වන්නේ අල්ලාහ්ව තේරුම් ගෙන ඔහුට පමණක් නැමදීමය.
මෙලොව සිටින කිසිවෙකු අල්ලාහ්ව දැක නැතත් මිනිසාට ලැබී ඇති බුද්ධිය නිසා අල්ලාහ්ගේ මැවීම් ඇසුරෙන් ඔහුව තේරුම් ගැනීමට හැකිය. තවද නබිවරුන්ගේ මාර්ගයෙන් මිනිසාට යහ මග පෙන්වා දීම සඳහා දහම් පණිවිඩ ලබා දී තිබේ. නබිවරුන් යනු මිනිසුන් අතරින් තෝරා පත්කළ විශේෂ දුතයින් වේ. එසේ පැමිණි සෑම නබිවරයෙකුම ඔවුන් අල්ලාහ්ගේ නියෝජිතයා බව ඒත්තු ගැන්වීම පිණිස ප්රබල හාස්කම් පෙන්වා තිබේ. උදාහරණයක් ලෙස ජේසු තුමා මළවුන්ට පන දී නැවත නැගිටුවා තිබේ. එවැනි දෙයක් අල්ලාහ්ගේ උදව්වෙන් මිස ලෝකයේ සිටින සියලුම විද්යාඥයින් එකතු වුනත් කල නොහැකිය. ඒ අකාරයටම සෑම නබිවරයෙකුම විවිධ හාස්කම් දක්වා තිබේ. කෙසේ වෙතත් අද අපට දැකිය හැකි ප්රබල සාක්ෂියක් වන්නේ අල්ලාහ්ගේම වදන් වලින් සමන්විත වන අල් කුරානයයි. එවැනි ග්රන්ථයක් එදා මෙදා ජිවත්වූ කිසිවෙකුට සම්පාදනය කිරීමට මෙතෙක් හැකිවී නැත.
අල් කුරානය තුල අල්ලාහ් ගැන සංශිප්තව මෙසේ විස්තර කොට ඇත. "පවසනු! අල්ලාහ් එක් කෙනෙකි. අල්ලාහ් (කිසිම) අවශ්යතාවයක් නොමැත්තා ය. ඔහු කිසිවෙකුව ප්රසුත කලේ නැත. (එසේම) ඔහු කිසිවෙකුගෙන් ප්රසුත වුයේද නැත. තවද, ඔහුට සමාන වෙනත් කිසිවෙකුද නැත" (කුරානය 112; 1-4).
එම සුදුසුකමට උරුමකම් කියන්නේ අල්ලාහ් පමණි. විශ්වයේ ඇති කිසිම දෙයකින් එම අවශ්යතාවය සපුරාලන්නේ නැත. එසේ තිබියදී ඇතැම් අය සාස්තෘවරුන්ටත් නබිවරුන්ටත් දේවත්වයෙන් සලකන්නේය. එහෙත් ඔවුන් සියලු දෙනා අල්ලාහ්ගේ මැවීම් ය. මේ හේතුවෙන් එම උදවිය ජිවතුන් අතර සිටියේදී අල්ලාහ්ටම නැමදුම් කළෝය. උදාහරණයක් ලෙස ජේසු තුමා අල්ලාහ්ගේ ශ්රේෂ්ඨ නබි වරයෙකි. එතුමා පියෙකු නොමැතිව උපත ලැබුවේය. ඔහුගේ උදාහරණය ආදම් තුමාට සමානය. ආදම් තුමා පියෙකු හෝ මවක් නොමැතිව බිහි විය. ඔවුන් සෑම මිනිස් ක්රියාකාරකමක්ම සිදු කල අතර අල්ලාහ්ගෙන්ම උදව් පැතූ අතර ඔහුටම නැමදුම් කළෝය. එසේ තිබියදී ඇතැම් අය ඔවුන්ට නැමදුම් කලත් ඔවුන්ට අල්ලාහ්ගේ උදව්වෙන් මිස තවත් කෙනෙකුට උදව් කල නොහැකිය.
අල්ලාහ් පහළ කල සෑම දහම් පණිවිඩයකම අල්ලාහ් ගැන සඳහන් වේ. එහෙත් කුරානය හැර අන් සෑම දහම් පණිවිඩයක් ම අද වන විට බොහෝ වෙනස්කම් වලට ලක්වී ඇත. තවද ඒවා පහළ වූ භාෂාවලින් වෙනත් භාෂාවන්ට පරිවර්තනය කොට තිබේ. මේ හේතුවෙන් එම දහම් පණිවිඩවල නොයෙකුත් දෝෂ ඇතුලත් වී තිබේ. කෙසේ වෙතත් අවසාන වරට පහළ වූ දහම් පණිවිඩය වන කුරානය අද වන තුරුත් එය පහළ වූ භාෂාවෙන්ම ආරක්ෂා කොට තිබේ. එහි ඇති අරාබි භාෂාව අදටත් ජීවමානව පවතී.
අල් කුරානයේ අල්ලාහ් පිලිබඳ බොහෝ කරුණු අඩංගු වේ. එහි එක් තැනක මෙසේ සඳහන් කොට ඇත. "(සත්ය ලෙසම) නැමදීමට සුදුස්සා අල්ලාහ් හැර වෙන කිසිවෙකු නැත. ඔහු නිත්යය ජීවමානය සදාකාලිකය. මද නින්ද හෝ තද නින්ද හෝ ඔහුව නොඅල්වන්නේය. අහස්හි ඇති දේද පොළොවෙහි ඇති දේද ඔහුටම හිමිය. ඔහුගේ අනුමැතිය නොමැතිව ඔහු හමුවෙහි කවරෙකුට හෝ මැදිහත් විය නොහැකිය. (මැවුම් වන) ඔවුන්ට පෙර ඇති දේද ඔවුන්ට පසු ඇති දේද ඔහු හොඳින් දන්නේය. ඔහු මනාප වූ දේ හැර, ඔහු දැන සිටින දෙයින් කිසිවක් ඔවුන් විසින් දැනගත නොහැකිය. ඔහුගේ 'කුර්සි' අහසෙහිද පොළොවෙහිද ව්යාප්තව පවතින්නේය. ඒ දෙකම ආරක්ෂා කිරීම ඔහුට අපහසුවක් නොවේ. ඔහු වඩාත් උතුම් කෙනාද මහඟු බව ඇත්තාද වේ" (කුරානය 2:255).
අල්ලාහ්ට අලංකාර නම් 99ක් තිබේ. මේ ඕනෑම නමකින් අල්ලාහ්ට ආමන්ත්රණය කල හැකිය. අල් කුරානයේ එක් පරිජේදයක් හැර අන් සෑම පරිජ්ජෙදයක්ම ආරම්භ වන්නේ 'අර්රහ්මාන් (الرحمن)' සහ 'අර්රහිම් (الرحيم)' යන නම් වලින් ය.
අල්ලාහ්ට අයත් නම් වලින් කිහිපයක් මෙසේ දැක්විය හැකිය. "අල්-කාලික් (الخالق)" ඉන් කියැවෙන්නේ නැති දෙයකින් අළුත් දෙයක් නිර්මාණය කරන්නා බවයි. "අල්-මුසව්විර් (المصور)" යන්නෙන් ඔහු රූ සකසන්නා බව කියැවේ. 'අර්රzස්සාක් (الرزاق)' යන්නෙන් ඔහු සෑම ජිවියෙකුටම අහාර ලබා දෙන්නා බව කියවේ. 'අල්මලික් (الملك)' යන්නෙන් ඔහුගේ ආධිපත්යය ගැන කියැවේ. 'අල්කුද්දුස් (القدوس)' යන්නෙන් ඔහුගේ පාරිශුද්ධත්වය කියවේ. 'අල්බසීර් (البصير)' යන්නෙන් ඔහු සියලුම දේ හොඳින් නිරීක්ෂණය කරන්නා බව පැවසේ. 'අස්-සමියි (السميع)' යන්නෙන් ඔහු සියලුම දේට ඇහුම්කන් දෙන්නා බව පැවසේ. 'අල් වහ්හාබ් (الوهاب)' යන්නෙන් ඔහු සෑම කෙනෙකුගේම උවමනාවන් ඉටු කරන්නා බව කියැවේ. "අස්සබුර් (الصبور)" යන්නෙන් ඔහු අතිශයින්ම ඉවසිලිවන්තයා බව පැවසේ. "අල් ගෆ්ෆාර් (الغفار)" යන්නෙන් ඔහු අතිශයෙන්ම සමාව දෙන්නා බව පැවසේ. මේවාට අමතරව තවත් නම් ඔහුට ඇත. විනිශ්චය දිනයේදී අධිපති අල්ලාහ්ය.
අල්ලාහ් මුස්ලිම්වරුන්ට පමණක් අයත් දෙවිකෙනෙක් නොවේ. ඒ අනුව ඔහු සියලු දෙනාගේම දෙවියන් ය. ඊට හේතුව සෑම ජීවියෙකුම ඔහුගේ මැවීම් වන නිසාය. ඒ අනුව මෙලොවදී අල්ලාහ්ව් විශ්වාස කරන අයගේ මෙන්ම අල්ලාහ්ව විශ්වාස නොකරන අයගේ අවශ්යතාවයන් ඔහු ඉටු කර දෙන්නේ ය.
By Fasy Ajward.B.Sc(PhysicsSpecial)Hons.Japura.
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.
Comments
Post a Comment