ජිහාද් යන්නෙහි තේරුම කුමක්ද? (What is the meaning of Jihad?)


මුස්ලිම් නොවන බොහෝ අය ජිහාද් යන වචනය නිවැරදිව තේරුම් ගෙන නැත. එබැවින් එම වචනය ඇසු පමණින් ඔවුන් සිතන්නේ කඩුවක් රැගෙන ගොස් යුද්ධ කිරීම ජිහාද් බවයි. එහෙත් එය සම්පුර්ණයෙන්ම වැරදි වැටහීමකි. ජිහාද් යන්නෙහි පරිසමාප්ත අර්ථයෙන්ම ගත් කල එය ශුද්ධ යුද්ධයක් යැයි අර්ථ දැක්වීමට වඩා දහම නිවැරදිව පිළිපැදීම සඳහා කරනු ලබන දැඩි උත්සාහයක් ලෙස අර්ථ දැක්විය හැකිය. නැතහොත් ඒ සඳහා කරනු ලබන අරගලය වේ. මේ නිසා යම් කෙනෙක් ඔහුගේ පහත් ආශාවන්ට එරෙහිව කරන සටන් ජිහාද් ලෙස සලකනු ලැබේ. තවද සත්‍යය කියා දීම සඳහා වාද විවාද කිරීමද ජිහාද් වේ. සතුරන්ට එරෙහිව කරන යුද්ධයටත් ජිහාද් යැයි කියනු ලැබේ. 

ජිහාදය සහ ත්‍රස්තවාදය අතර කිසිම සම්බන්දයක් නැත. ඒ දෙක අතර අහසට පොළව මෙන් විශාල වෙනසක් තිබේ. එම නිසා ඉස්ලාම් දහමින් කිසිසේත්ම ත්‍රස්තවාදය අනුමත කරන්නේ නැත. ඉස්ලාම් දහම අනුව හේතුවක් නොමැතිව එක් මනුෂ්‍ය ඝාතනයක් සිදු කිරීම ලෝවැසියන් සියලුම දෙනා ඝාතනය කළාට සමාන බව කුරානය පවසන්නේය. එසේ තිබියදී ත්‍රස්තවාදීන් කරන්නේ අහිසක මිනිසුන් ඝාතනය කිරීමයි. එබැවින් එවැනි දෙයක් ඉස්ලාම් දහමට කිසිසේත්ම සම්බන්ද කල නොහැකිය.  

තවද ත්‍රස්තවාදීන් බිහිවන්නේ නබිතුමාගෙන් පසු සියවස් ගණනාවක් ගෙවී ගිය පසුවය. ඒ අනුව ත්‍රස්තවාදය පිලිබඳ කිසිම ඉගැන්වීමක් ඉස්ලාම් දහම තුල දැක ගැනීමට නැත. එහෙත් සෑම ආගමකම මෙන්ම මුස්ලිම් යැයි කියා ගන්නා ඇතැම් ත්‍රස්තවාදීන් මුස්ලිම් සමාජය තුලත් ඇත. එහෙත් ඔවුන් කරන වැරදි හේතුවෙන් ඉස්ලාම් දහමට දොස් පැවරිය නොහැකිය. 

ඉස්ලාම් දහමින් අනුමත කොට ඇති යුද්දයකදී පවා විශ්වාසය කඩ නොකළ යුතුය. යුද්ධයේදී ඝාතනය වුවන්ගේ මල සිරුරුවලට හානි නොකළ යුතුය. ළමුන් මෙන්ම කාන්තාවන් ද වයසක උදවිය ද  ඝාතනයට ලක් නොකළ යුතුය. ගස්කෝලන් විනාශ නොකළ යුතුය. අහාරයට මිස සතුරන්ගේ සතුන් විනාශ නොකළ යුතුය. ආශ්‍රමික පිරිස් වලට හිරිහැර නොකළ යුතුය. ඔවුන්ගේ දහම් ඇදහීමට බාදා නොකළ යුතුය. එහෙත් ත්‍රස්තවාදීන් මේ කිසිවක් ගණන් ගන්නේ නැත. 

එක් අවස්ථාවකදී අයිෂා තුමිය නබිතුමාගෙන් මෙසේ විමසා ඇත: ‘නබිතුමාණෙනි! අපටත් ඔබ සමග යුද්ධ කිරීම සඳහා සහබාගි විය හැකිද?' එවිට නබිතුමා පවසා ඇත්තේ කාන්තාවන්ගේ හොඳම ජිහාදය අල්ලාහ් විසින් පිළිගනු ලැබූ හජ් වන්දනය ඉටු කිරීම බවයි. ඊට සවන් දුන් ආයිෂා තුමිය; 'මින් පසු හජ් වන්දනය අත් නොහැරීමට මා අධිෂ්ඨාන කරගතිමි'යි පවසා ඇත (සහිහ් අල් බුහාරි 3.84).

මවට උදව් කිරීමත් ජිහාද් වේ. අබ්දුල්ලා ඉබ්නු උමර් රලි තුමා පවසන වග නම්: එක් සහාබිවරයෙක් පැමිණ ජිහාද්හි සහභාගී වීම සඳහා අවසර පතා තිබේ. ඊට සවන් දුන් නබිතුමා ඔහුගේ දෙමාපියන් ජිවතුන් අතර සිටිනවාදැයි විමසා ඇත. ඔහු, 'ඔව්' යනුවෙන් පිළිතුරු දුන් විට ඔවුන්ගේ යහපත වෙනුවෙන් ජිහාද් කරන්නැයි නබිතුමා පවසා තිබේ (සහිහ් බුහාරි 8.3).

කෙසේ වෙතත් ඉස්ලාම් දහම තුල නිත්‍යානු කුල යුද්ද සඳහා අවසර තිබේ. ඒවා දහම වෙනුවෙන් කරන නිසා ජිහාද් යන වචනය භාවිතා කෙරෙන්නේය. එහෙත් එවැනි යුද්ධයක් කල හැක්කේ රජයකින් පමණි. එසේ නොවී කල්ලි කණ්ඩායම් සාදාගෙන ඔවුන්ගේ අවශ්‍යතා වෙනුවෙන් යුද වැදීම ත්‍රස්තවාදය ලෙස සලකනු ලැබේ. 

ඉස්ලාම් දහම පමණක් නොව එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිදානය පවා නිත්‍ය යුද හමුදාවක් නඩත්තු කරන්නේය. අවශ්‍ය විට ඔවුන් සාමය වෙනුවෙන් යුද්ධ කරති. ඉස්ලාම් දහමද ජිහාද් කිරීම සඳහා අවසර ලබා දී තිබෙන්නේ සාමය ඇති කිරීම සඳහාය. 

By Fasy Ajward.B.Sc(Sp.Phy)Hons.Jpura,
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.

https://www.facebook.com/thetruepathofislam
http://truepath1.blogspot.com/
Twiter:- thetrue_path

Comments

Popular posts from this blog

විශ්වය මැවූ දෙවි කෙනෙක් සිටීද? (Is there a God who created the universe?)

ජීවිතය පරීක්ෂාවක් වන්නේ ඇයි? (Why is life a test?)

ලෝක විනාශයට පෙර සිදුවීම් (Events before the end of the world)