සතුන්ට කරුණාව දැක්වීම ගැන ඉස්ලාම් පවසන්නේ කුමක්ද? (What does Islam say about kindness to animals?)


ඉස්ලාම් දහම අනුව සෑම ජීවියෙක්ම මවා ඇත්තේ යම් කිසි අරමුණක් සඳහාය. ඒ අනුව කිසිම හේතුවක් නොමැතිව සතුන්ට වධ දීම හෝ මරා දැමීම බලවත් පාපයකි. කෙසේ වෙතත් ආහාරය පිණිස හෝ දහමින් අනුමත වෙනත් හේතුන් නිසා හෝ සතුන් මැරීම ඉස්ලාම් දහම අනුව වරදක් නොවේ. කෙසේ වෙතත් සතුන්ට හිංසා කිරීම හෝ උන්ගේ ශක්තියට වඩා වැඩියෙන් වැඩ ගැනීම වරදක් බව ෂරියා නීතියෙන් පෙන්වා දෙන්නේය.

නබිතුමාගේ හදිසයක දැක්වෙන පරිදි බනු ඉස්රායිල් කාන්තාවක් බලලෙකුට කෑම නොදී හිරකර තැබීම හේතුවෙන් ඌ මරණයට පත් විය. එම හේතුවෙන් ඇය කොපමණ පින් දහම් කරත් නිරයට යන බව නබිතුමා පැවසුවේය. තවත් හදිසයක සඳහන් වන අන්දමට එක්තරා ගණිකාවක් තිපාසයෙන් පෙළුණු බල්ලෙකුට අසල පිහිටි ළිඳකින් වතුර ගෙනවිත් දී උගේ තිපාසය සංසිඳුවේ ය. මේ හේතුවෙන් ඇයගේ පව් වලට සමාව ලැබුණු බවත් ඇය ස්වර්ගයට යන බවත් නබිතුමා පවසා ඇත.

එක් දිනක් නබිතුමා සිය අනුගාමිකයින් සමග ගමනක් යමින් සිටි අතර වාරයේදී වෙනත් කටයුත්තක් සඳහා සුළු වේලාවකට එම ස්ථානයෙන් පිටත්ව ගොස් ඇත. එතුමා සිය අවශ්‍යතාවය අවසන් කොට නැවත පැමිණි විට ඔහුට දැක ගත හැකි වුයේ සහාබාවරු කිහිප දෙනෙක් එම ස්ථානයේ සිටි කුරුළු පැටව් දෙදෙනෙකුව මව් කිරිල්ලියගෙන් උදුරාගෙන ඇති බවයි. එම හේතුවෙන් මව් කිරිල්ලී උගේ පැටවුන් දෙදෙනා නැතිවුණු ශෝකයෙන් අහසේ පියාසර කරමින් සිට ඇත. එම සිද්ධිය දුටු නබිතුමා 'මෙම කිරිල්ලීට වේදනාව ගෙන දෙන මේ ක්‍රියාව කලේ කව්දැ'යි විමසා බලා වහාම එම කුරුළු පැටවුන් නිදහස් කරන ලෙස නියෝග කොට තිබේ (සහිහ් මුස්ලිම්). 

"යම්කිසිවෙකු සෙල්ලමට හෝ ගේ කුරුල්ලෙකු මරා දැමුවේ නම්, එම ගේ කුරුල්ලා විනිශ්චය දිනයේදී, ‘දෙවියනි! මොහු නිකරුනේ මාව මරා දැමුවා! ඔහු කිසිම වැදගත් කමකට මාව මැරුවේ නෑ’ යනුවෙන් පවසන බව නබි තුමා සහාබා වරුන්ට දැනුම් දුන්නේය. (සුනන් අන් නිසායි).

තවත් අවස්ථාවකදී සහාබි වරයෙක් බුරුවෙකුගේ පිටේ වාඩි ගෙන බොහෝ වෙලාවක් වෙනත් සහාබි වරයෙකු සමග කතා කරමින් සිට ඇත. එය දුටු නබිතුමා සතුන්ට කරුණාව දක්වන ලෙසත් උන්ව ආසනයක් ලෙස භාවිතා නොකරන ලෙසත් සහාබා වරුන්ට අවවාද කළේය.

සහාබිවරයෙකු දිරා ගිය බුරුවෙකුගෙන් අධික ලෙස වැඩ ගනිමින් සිටිනු දැක නබි තුමා ඔහුට පවසා ඇත්තේ එම සතාගෙන් වැඩ ගන්නවා නම් ඌට නිසි ලෙස ආහාර ලබා දෙන ලෙස ය. 

මෙම කරුණු වලින් පෙනී යන්නේ ඉස්ලාම් දහම සතුන්ගේ අයිතිවාසිකම් වෙනුවෙන් පෙනී සිටින බවයි. කෙසේ වෙතත් එක් අන්තයකට ගොස් ලෝකයේ පවතින ස්වභාවික නීති වෙනස් කිරීමට ඉස්ලාම් දහමින් ක්‍රියා කොට නැත. එබැවින් බරවා ඩෙංගු වැනි හිංසා කාරී මදුරුවන් හෝ වෙනත් එවැනි සතුන් විනාශ කිරීම ඉස්ලාම් දහම අනුව පවක් නොවේ. එසේම අහාරය පිණිස අනුමත සතුන් ඝාතනය කිරීමට අවසර ලබා දෙන්නේය. තවද මිනිස් ඝාතකයෙකුට සමාව දීම හෝ ඔහුට මරණ දඬුවම ක්‍රියාත්මක කිරම සඳහා අවශ්‍ය කරන නීති සකසා දී තිබේ. 

By Fasy Ajward.B.Sc(Special)Hons.
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.

Comments

Popular posts from this blog

විශ්වය මැවූ දෙවි කෙනෙක් සිටීද? (Is there a God who created the universe?)

ජීවිතය පරීක්ෂාවක් වන්නේ ඇයි? (Why is life a test?)

ලෝක විනාශයට පෙර සිදුවීම් (Events before the end of the world)