ඉස්ලාමයේ සත්ව හිංසනයට තැනක් තිබේද? (Is there a place for animal cruelty in Islam?)


සත්ව හිංසනය යනු සතෙකුට ආහාර, ජලය, නවාතැන් හෝ පශු වෛද්‍ය රැකවරණය අහිමි කිරීම ලෙස අර්ථ දක්වා තිබේ. ඒ හැරුණු විට සතුන්ට වධ දීම, අබ්බගාත කිරීම වැනි දේවල්ද සත්ව හිංසනය යටතට වැටේ. මෙවැනි දේවල් ඉස්ලාම් දහමින්ද තරයේ හෙලා දකින්නේය. එහෙත් ආහාරය පිණිස හෝ වෙනත් සාධාරණ හේතුවක් නිසා සතෙකුට හිංසා නොකොට ඝාතනය කිරීම සඳහා ඉස්ලාම් දහමින් අනුමැතිය තිබේ. මේ නිසා මසුන් මැරීමට හෝ අහාරය පිණිස සත්ව ගොවිපොළක් පවත්වා ගෙන යෑමට හෝ ඉස්ලාම් දහම තුල තහනමක් නැත.

අකාරය පිණිස සතුන් මැරීම සත්ව හිංසනයක් ලෙස දකින අය පවා තම ජීවිතය බේරාගැනීම වෙනුවෙන් ප්‍රතිජීවක ඖෂද භාවිතා කරති. එමගින් බොහෝ ක්ෂුද්‍ර ජීවින් විනාශ වේ. එපමණක් නොව බරවා මැලේරියා වැනි වසංගත පැතිර යෑමේදී ඒවා පාලනය කිරීම සඳහා මදුරුවන් විනාශ කරනු ලැබේ. එහෙත් සත්ව හිංසනයට විරුද්ධ වන අය ඒවාට එරෙහිව හඬ නගන්නේ නැත. 

සත්ව හිංසනය ගැන කතා කරන අය සතුන්ගේ නිදහසට බදා කරමින් උන්ගෙන් වැඩ ගැනීම ගැන කිසිවක් ප්‍රකාශ කරන්නේ නැත. එසේම උන්ගේ පැටවුන්ට එරෙන කිරි මිනිස් පරිබෝජනයට ගැනීම වරදක් ලෙස දකින්නේද නැත. එහෙත් ඉස්ලාම් දහම මැද පිළිවෙතක් අනුගමනය කරමින් මෙවැනි දේවල් සඳහා අනුමැතිය ලබා දෙන්නේය.

දේව නිතිය අනුව ලෝකයේ ඇති ආහාර දාමයන් සැකසී තිබෙන්නේ එක් ජීවියෙක් තවත් ජිවියෙකුගේ අහාරය කර ගැනීමේ යාන්ත්‍රනය මතය. මේ හේතුවෙන් එක් මත්සයෙක් තවත් මත්සයෙකුගේ ගොදුර වන්නේය. එසේම මාංශ බක්ෂක සතුන් ජිවත් වන්නේ එක් සතෙක් තවත් සතෙක්ව ගොදුරට ගැනීමෙනි. මිනිසාව මවා තිබෙන්නේ මාංශ මෙන්ම ශාක ආහාරයට ගත හැකි වන පරිදිය. මේ නිසා මිනිසා තමන්ටම සීමාවන් පනවාගෙන ජිවත් විය යුතුද? දෙවියන් පහළ කොට ඇති කිසිම ආගමකින් මාංශ ආහාරයට ගැනීම තහනම් කොට නැත. කෙසේ වෙතත් සත්ව හිංසනය සැම ආගමකින්ම තහනම් වේ.

එක් බනු ඉස්රායිල් කාන්තාවක් බලලෙකුට කෑම නොදී හිරකර තැබීම නිසා ඌ මරණයට පත් විය. එම හේතුවෙන් ඇය කොපමණ කුසල් කරත් නිරයට යන බව නබිතුමා පැවසුවේය. එසේම ගණිකාවක් තිපාසයෙන් පෙළුණු බල්ලෙකුට අසල පිහිටි ළිඳකින් වතුර ගෙනවිත් දී උගේ තිපාසය සංසිඳවීම හේතුවෙන් ස්වර්ගයට ගිය බව නබිතුමා පැවසුවේය.

එක් දිනක් නබිතුමා සිය අනුගාමිකයින් සමග ගමනක් යමින් සිටියදී සුළු වේලාවක් සඳහා එම ස්ථානයෙන් පිටත්ව ගොස් තිබේ. එතුමා තම අවශ්‍යතාවය අවසන් කොට පැමිණි විට දැක ගත හැකි වුයේ සහාබාවරු කිහිප දෙනෙක් එම ස්ථානයේ සිටි කුරුළු පැටව් දෙදෙනෙකුව මව් කිරිල්ලියගෙන් උදුරාගෙන සිටින බවයි. මේ හේතුවෙන් මව් කිරිල්ලී උගේ පැටවුන් දෙදෙනාගේ වෙන්වීමේ ශෝකයෙන් අහසේ පියාසර කරමින් සිට ඇත. මෙම සිද්ධිය දුටු නබිතුමා 'මෙම කිරිල්ලීට වේදනාව ගෙන දෙන මේ ක්‍රියාව කලේ කව්දැ'යි විමසා ඇති අතර වහාම එම කුරුළු පැටවුන් නිදහස් කරන ලෙස නියෝග කොට තිබේ (සහිහ් මුස්ලිම්). 

"යම්කිසිවෙකු සෙල්ලමට හෝ ගේ කුරුල්ලෙකු මරා දැමුවේ නම්, එම ගේ කුරුල්ලා විනිශ්චය දිනයේදී, ‘දෙවියනි! මොහු නිකරුනේ මාව මරා දැමුවා! ඔහු කිසිම වැදගත් කමකට මාව මැරුවේ නෑ’ යනුවෙන් පවසන බව නබි තුමා සහාබා වරුන්ට දැනුම් දුන්නේය. (සුනන් අන් නිසායි).

තවත් අවස්ථාවකදී සහාබි වරයෙක් බුරුවෙකුගේ පිටේ වාඩි ගෙන බොහෝ වෙලාවක් තවත් සහාබි වරයෙකු සමග කතා කරමින් සිට ඇත. එය දුටු නබිතුමා සතුන්ට කරුණාව දක්වන ලෙසත් උන්ව ආසනයක් ලෙස භාවිතා නොකරන ලෙසත් අවවාද කොට තිබේ. තවත් අවස්ථාවකදී සහාබිවරයෙකු දිරා ගිය බුරුවෙකුගෙන් අධික ලෙස වැඩ ගනිමින් සිටිනු දැක නබි තුමා ඔහුට පවසා තිබෙන්නේ එම සතාගෙන් වැඩ ගන්නේ නම් ඌට නිසි ලෙස ආහාර ලබා දෙන ලෙස යි. මෙම කරුණු වලින් පෙනී යන්නේ ඉස්ලාම් දහමින් අහාරය පිණිස සතුන් මැරීමට අවසර ලබා දී තිබුනත් උන්ට හිංසා කිරීම අනුමත නොකරන බවයි.

By Fasy Ajward.B.Sc(PhysicsSpecial)HonsJapura.
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.

Comments

Popular posts from this blog

අල්ලාහ් කවුද? (Who is Allah?)

අලුත් අවුරුදු සැමරීම ගැන ඉස්ලාම් පවසන්නේ කුමක්ද? (What does Islam say about celebrating New Years?)

ඉස්ලාම් දහම තුල ඉවසීම වෙනුවෙන් ඉහළ වටිනාකමක් ලැබෙන්නේ ඇයි? (Why is patience highly valued in Islam?)