ඉස්ලාමිය උපවාසය (Islamic fasting)
උපවාසය ඉස්ලාමයේ අනිවාර්ය කරුණු පහෙන් සිව්වැන්න වේ. උපවාසය ගැන අල් කුරානය මෙසේ සඳහන් කරයි: "විශ්වාසකලවුනි! නුඹලා (අල්ලාහ්ට) බිය වී ක්රියා කරනු පිණිස නුඹලාට පෙර සිටියවුන් කෙරෙහි නියම කෙරුවා සේම නුඹලා කෙරෙහිද උපවාසය නියම කර ඇත" (කුරානය 2:183). මුස්ලිම්වරුන්ට අනිවාර්ය කොට ඇති උපවාසය සඳහා කාල වෙලාවක් මෙන්ම දින වකවානුවක් නියම කොට තිබේ. එහෙත් වෛකල්පික උපවාසයන් වසරේ ඕනෑම කාලයකදී ඇතැම් කොන්දේසි වලට යටත්ව ඉටු කල හැකිය.
නබිතුමාගේ හදිසයකට අනුව රමළාන් මාසයට උදාවන උපවාසය ආරම්භ කළ යුත්තේ පියෙවි ඇසින් රමළාන් මාසයට අයත් නව සඳ දැකීමෙන් පසුවය. එහෙත් සෑම කෙනෙකුම අළුත් සඳ දැකීම අනිවාර්ය නොවේ. ඉබ්නු අබ්බාස් රලි තුමා පවසන හදිසයකට අනුව විශ්වාසවන්තයින්ගෙන් එක්කෙනෙක් හෝ නව සඳ දැකීමෙන් උපවාසය ආරම්භ කල හැකිය. කෙසේ වෙතත් නව සඳ බැලීම සම්බන්දයෙන් විද්වතුන් අතර මත බේද තිබේ. ඒ අනුව ඇතැමුන් පවසන්නේ තමන් ජිවත්වන කලාපය තුල නව සඳ දැකීමෙන් උපවාසය ආරම්භ කල යුතු බවයි. තවත් පිරිසක් පවසන්නේ ලෝකයේ කොතැනක හෝ නව සඳ දැකීමෙන් උපවාසය ආරම්භ කල යුතු බවයි. එහෙත් ශ්රේෂ්ට ඉස්ලාමීය විද්වතෙක් වන ඉමාම් ෂාෆි තුමා පවසන්නේ තමන් වෙසෙන භූගෝලීය කලාපය අනුව උපවාසය ආරම්භ කල යුතු බවයි. නව සඳ බැලීමේදී වැහි වලාකුළු හේතුවෙන් ඊට බදා එල්ල වන්නේ නම් ෂහ්බාන් මාසයේ දින 30 සම්පුර්ණ කිරීමෙන් පසු උපවාසය ආරම්භ කල යුතුය.
ඉස්ලාම් දහමින් සෑම වැඩිහිටි මුස්ලිම්වරයෙකුටම උපවාස කිරීම අනිවාර්ය කොට තිබේ. කෙසේ වෙතත් රෝගීන්ට සහ දීර්ඝ ගමනක යෙදී සිටින අයට රමළාන් මාසයට යෙදී ඇති උපවාසය අත්හැර වෙනත් දිනයකදී එය සම්පුර්ණ කිරීම සඳහා මෙම කුර්ආන් වැකියෙන් අවසර ලබා දී ඇත. "කවරෙක් රෝගීව හෝ ගමනෙහි හෝ සිටින්නේද (ඔහු) වෙනත් දිනයන්හි (ඔහුට අත්හැරුණු උපවාසයන්) ඉටු කල යුතුය" (කුරානය 2:185). තවද කාන්ත්වන්ගේ ඔසප් කාලයේදී සහ දරු ප්රසුතියෙන් පසු ඔවුන් පිරිසිදු වන තුරු උපවාස නොකළ යුතුය. එහෙත් ඔවුන්ට එසේ අත්හැරුණු උපවාසයන් වෙනත් දිනයන්හිදී සම්පුර්ණ කිරීම අනිවාර්ය වේ.
මුස්ලිම්වරයෙකු හිමිදිරි පාන්දර සිට ඉර බසින තෙක් වන කාලය තුල උපවාසය රැකිය යුතුය. මෙය ලංකාවේ ජිවත්වන කෙනෙකුට නම් පැය 14ක් පමණ වේ. එහෙත් වෙනත් රටවල් වල ඉර පායන සහ බැසයන වේලාවන් අනුව එය වෙනස් වේ. උපවාස කරන කාලය තුලදී කෑමෙන් සහ බිමෙන් වැලකී සිටිය යුතුය. එසේම උපවාසය රකින කාලය තුලදී ලිංගික ක්රියාවන් වල නිරත වීම තහනම් වේ.
නබිතුමා පවසා ඇති පරිදි උපවාස කරන කෙනෙක් බොරු කීමෙන් සහ පාපිෂ්ට ක්රියාවන්ගෙන් වැළකුණේ නැති නම් ඔහුගේ කුසගින්නෙන් සහ තිපාසයෙන් අල්ලාහ්ට කිසිම අවශ්යතාවයක් නැත (සහිහ් අල්-බුහාරි). තවද උමර් රලි තුමා මෙසේ පවසයි: උපවාසය යනු හුදෙක් නොකා නොබී සිටීම පමණක්ම නොව, අනවශ්ය කථා බහ වලින් වැලකී සිටීමත් ය. නබිතුමා පවසා ඇති පරිදි උපවාස කරන තැනැත්තෙකුගේ නින්ද ඉබාදතයක් නොහොත් කුසල් ක්රියාවක් වේ. ඔහුගේ නිහැඬියාව තස්බිහ් හෙවත් අල්ලාහ්ගේ ගුණ වර්ණනා කිරීමක් වේ. තවද ඔහුගේ සෑම කුසල් ක්රියාවක්ම කිහිප ගුණයකින් ගුණ කරනු ලැබේ. ඔහු අල්ලාහ්ගෙන් කරන ප්රාර්තාවන් පිළිගනු ලැබේ. ඔහුගේ පව් සමා කරනු ලැබේ.
රමළාන් මාසයේ ඇති විශේෂත්වය වන්නේ එම මාසයේදී අල්-කුරානය පහළ වීමයි. තවද ලෛලතුල් කදර් නමැති බලගතු රාත්රිය ඇත්තේ එම මාසයේදී ය. එම රාත්රිය සාමාන්ය මාස 1000කට වඩා බලගතු වන්නේය. එම රාත්රිය රාමලාන් මාසයේ ඔත්තේ දිනයන්දී සොයා ගන්නා ලෙස නබිතුමා පවසා ඇත. තවත් හදිසයක සඳහන් වන පරිදි රමළාන් මාසයේ අවසාන දින දහය තුල ලෛලතුල් කදර් රාත්රිය පවතින්නේය.
උපවාසය ආරම්භ කිරීමට පෙර සහර් කිරීම හෙවත් අලුයම ආහාර ගැනීම සුන්නා ක්රියාවකි. රාත්රී කාලයේදී ස්නානය කිරීම අනිවාර්ය වූ කෙනෙකුට වුවත් ස්නානය නොකර සහර් කිරීමෙන් පසු උපවාසය ආරම්භ කල හැකිය. එසේ කිරීම නිසා ඔහුගේ උපවාසයට කිසිම හානියක් සිදු වන්නේ නැත. කෙසේ වෙතත් ඉර උදාවට පෙර ස්නානය කොට ෆජ්ර් සලාතය ඉටු කල යුතු වේ.
උපවාස රකින කෙනෙක් අමතක වීම නිසා යම් දෙයක් අනුභව කිරීමෙන් ඔහුගේ උපවාසයට කිසිම හානියක් සිදු වන්නේ නැත. එබැවින් එවැනි කෙනෙකුට දිගටම උපවාසය පවත්වා ගත හැකිය. තවද වෛද්ය පරීක්ෂණයක් සඳහා රුධිර සාම්පලයක් ලබා දීමෙන්ද උපවාසයට බලපෑමක් එල්ල වන්නේ නැත. කෙසේ වෙතත් ශරීරයට ශක්තිය ලබා දිය හැකි එන්නත් විද ගැනීමෙන් උපවාසය කඩ වන්නේය.
රට ඉඳි වලින් උපවාසය අවසන් කිරීම නබිතුමාගේ සුන්නාවකි. රට ඉදිවල ඇති සීනිවලින් උපවාස කල තැනැත්තාට ක්ෂණිකව ශක්තිය ලබා දීම ඊට හේතුව යි. උපවාසය අවසාන කළ වහාම සිසිල් බිම (soft drinks) පානය කිරීම අවදානම් සහිත බව වෛද්යවරුන්ගේ මතය වේ.
උපවාස කිරීමෙන් අධ්යාත්මික ප්රයෝජනයන්ට අමතරව මිනිසාට වෙනත් කායික ප්රයෝජනයන් රැසක්ම තිබේ. ඒ අනුව නිසි පරිදි උපවාස ශිලය රැකීමෙන් ශරීරයේ ඇති අහිතකර කොලොස්ටරෝල් දහනය වී ශරීරයට ශක්තිය ලබා දෙන්නේය. තවද රුධිර සිනි පාලනය වන්නේය. මිනිස් සිරුර තුල ඇති මේදයේ තැන්පත්වී වී ඇති D.T.T වැනි විෂ රසායනිකයන් ඉවත් වන්නේය. පිළිකා සෛල වර්ධනයට අවශ්ය පෝෂණය අඩාල වන නිසා එහි වර්ධනය අඩාල වන්නේය. මේ හේතුවෙන් මුස්ලිම්වරයෙකු නිසි ලෙස උපවාස කිරීමෙන් අධ්යාත්මික වශයෙන්ද ශාරීරික වශයෙන්ද ප්රයෝජන ලබා ගත හැකි වන්නේය.
By Fasy Ajward. B.Sc (Sp.Phy) Hons.Jpura,
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.
https://www.facebook.com/thetruepathofislam
http://truepath1.blogspot.com/
Twiter:- thetrue_path
Comments
Post a Comment