ඉස්ලාම් දහම අනුව මිනිස් සිතුවිලි කෙරෙහි හදවතේ බලපෑම (The influence of the heart on human thoughts according to Islam)


මිනිස් හදවත රුධිරය පොම්ප කරන කාර්යට වඩා වැඩි යමක් කරන්නේය. ඒ අනුව මිනිස් සිතුවිලි හටගන් හදවතෙහි ය. මෙම කරුණ සම්බන්දයෙන් විද්ඥායින්ගේ ද අවධානය යොමුවී තිබේ. ඒ අනුව එම කරුණ සම්බන්දයෙන් පර්යේෂණ සිදු වෙමින් පවතී.. 

ඉස්ලාමිය ලෝකයේ ප්‍රසිද්ද විද්වතෙකු වන ඉමාම් ගzස්සාලි පවසන්නේ මිනිසාගේ වැදගත්ම හරය සිත (Qalb-Self) බවයි. ඔහු පවසන ආකාරයට මිනිස් සිත අධ්‍යාත්මික (spiritual) වස්තුවක් වන අතර එය ශරීරය තුල භෞතික සහ අධ්‍යාත්මික ක්‍රියාවන් මෙහෙයවයි. සිතට (Qalb) භෞතික හදවතත් සමග සම්බන්දකමක් පවතින අතර එය හදවත ලෙසද හැඳින්විය හැකි බව ඔහු පවසන්නේය. එසේම ඉමාම් ගzස්සාලි පවසන අන්දමට ආත්මය අරාබි බසින් කල්බ් (සිත-heart), රූහ් (ආත්මය-soul), නෆ්ස් (desire-nature) සහ අක්ල් (intellect) යනුවෙන් වර්ගීකරණය කල හැකිය.

මුහම්මද් නබි (සල්ලල්ලාහු අලෙයිහි වසල්ලම්) තුමා මෙසේ පවසා ඇත. “අපගේ ශරීරයේ මස් කැබැල්ලක් ඇත. එය හොඳ තත්වයේ පවතින්නේ නම් මුළු ශරීරයම යහපත් වේ. එය දූෂිත වන්නේ නම් මුළු ශරීරයම දූෂිත වේ. දැනගනු, එය හදවතයි" මෙම ප්‍රකාශනයෙන් කියැවෙන්නේ මිනිස් ක්‍රියාකාරකම් වලට හදවතෙහි බල පෑමක් ඇති බවයි. මිනිස් ශරීරය මෙන්ම මනසත් රෝගී හෝ නිරෝගී විය හැකි ය. ඒ අනුව නිරෝගී මනසක් ඇති කෙනෙක් සතුටින් සිටින අතර රෝගී මනසක් ඇති කෙනෙක් දුකෙන් සිටින්නේය.

අල් කුරානයට අනුව හදවතක් සැනසුම ලබන්නේ අල්ලාහ්ව මෙනෙහි කිරීමෙන් ය. එසේම අල්ලාහ්ව මෙනෙකි නොකරන හදවත් අධ්‍යාත්මික වශයෙන් මිය යන්නේය. 

හදවත ගැන සඳහන් කිරීමේදී අල් කුරානය පවසන්නේ මිනිසා කරන වැරදි නිසා හදවත්වලට අගුලු දමන බවයි. එසේ වූ පසු ඇස් තිබුනත් හරිදේ දැකිය නොහැකිය. කන් තිබුනත් සත්‍යය වැටහෙන්නේ නැත. හදවත තිබුනත් සත්‍යය තේරුම් ගැනීමට නොහැකිය. 

අල් කුරානයෙන් ඇතැම් සිත් ගල් පර්වත වලට සම කොට ඇත. මෙම කුර්ආන් වැකිය තුල ඒ බව දැකිය හැකිය. “ඉන් පසුවද ඔබගේ හදවත් දැඩිවිය. එය ගල් පර්වත මෙන් හෝ නැතහොත් ඊටත් වඩා දැඩි විය. (මන්දයත්) සමහර පර්වතවලින් උල්පත් ඇති වී සැමදා ජලය වැහෙන්නේය. තවත් සමහර පර්වත පැලී දෙබෑ වී එයින් ජල දහරා වැහෙන්නේය. ඉන් සමහරක් අල්ලාහ්ට බියෙන් පහලට ඇද හැලෙන්නේය. අල්ලාහ් ඔබ කරන දැය නොදන්නේ නොවේ” (කුරානය 2:74).

හදවත් දැඩි වීමට ප්‍රධාන වශයෙන්ම බලපාන්නේ උඩඟු කමයි. මෙම කුර්ආන් වැකියෙන් එය විස්තර කොට ඇත. “(අල්ලාහ්ගෙන්) තමන්ට පැමිණි කිසිම සාදකයක් නොමැතිව අල්ලාහ්ගේ ආයාවන් ගැන (නිකරුනේ) තර්ක කිරීම අල්ලාහ් වෙතද විස්වාස කළ අය වෙතද ඉතාමත් පිළිකුල් සහගතය. මෙසේම ආඩම්බරය හා උඩඟුකම ඇති සෑම කෙනෙකුගේම හෘදයන්හි අල්ලාහ් මුද්‍රා තබන්නේය. (එබැවින් ඔවුන්ට ස්වයංව ඍජු මාර්ගය අත්කර ගත නොහැකි වන්නේය)” (කුරානය 40:35).

ඉස්ලාමිය ඉගැන්වීම් අනුව පව් කරන කෙනෙකුගේ අධ්‍යාත්මක හදවත අඳුරු වේ. කෙසේ වෙතත් තමන් කල වැරදි තේරුම් ගෙන පසුතැවිලි වෙමින් සත් ක්‍රියාවල යෙදෙන්නේ නම් එම තත්වයෙන් මිදිය හැකිය. එසේ නොවන කෙනෙකුට  දෙන අවවාද වලින් ප්‍රයෝජන අත්වන්නේ නැත. ඔවුන්ගේ අවසානය ඉතා දුක්ඛිත එකක් වනු ඇත. 

By Fasy Ajward.B.Sc (Sp.Phy) Hons.Jpura,
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.

https://www.facebook.com/thetruepathofislam
http://truepath1.blogspot.com/
Twitter:- thetrue_path


Comments

Popular posts from this blog

සමලිංගිකත්වය පිළිබඳ ඉස්ලාමීය දැක්ම (Islamic view of homosexuality)

ඉස්ලාම්, ආදම් තුමා පටන් මුහම්මද්(ﷺ) තුමා දක්වා (Islam, from Adam to Muhammad (ﷺ))

කුරානය දෙවියන්ගෙන් ලැබුණු පණිවිඩයක් වන්නේ ඇයි? (Why is the Quran a message from God?)