දෛවය පිළිබඳ ඉස්ලාමීය විශ්වාසය (Islamic belief in predestination)


ඉස්ලාම් දහම විශ්වාසය පිලිබඳ කරුණු හයක් මත ගොඩ නැගී තිබේ. ඉන් හයවන ස්ථානය ගනු ලබන්නේ දෛවය නොහොත් "කදර්" පිලිබඳ විශ්වාසය යි. විශ්වය මැවීමට වසර පනස් දහසකට පෙර සෑම දෙයක් පිළිබඳවම "ලහ්ෆුල් මහ්ෆුස්" (Preserved Tablet) හි සටහන් කොට තිබේ. මෙය සෑම මුස්ලිම්වරයෙකුම තරයේ විශ්වාස කළ යුතුය. කෙසේ වෙතත් කෙනෙකුගේ දෛවය ප්‍රාර්ථනයන් මගින්ද සදකා හෙවත් පුණ්‍ය කටයුතු මගින්ද වෙනස් කර ගත හැකි බව නබිතුමා පවසා තිබේ.

දෛවය කලින්ම ලියා තැබීම හේතුවෙන් කිසිවෙකුගේ නිසහස් චින්තනයට බාදාවක්  ඇති වන්නේ නැත. ඇයිද යත් එය දෙවියන්ගේ ඥානය හා සම්බන්ද දෙයක් වන නිසාය. ඒ අනුව කෙනෙක් යමක් කිරීමට පෙර ඔහු ගන්නා තීරයන පිලිබඳ දැනුම දෙවියන්ට තිබේ. මේ නිසා ඔහු ඒවා සියල්ලම කලින්ම සටහන් කොට හමාරය. උදාහරණයක් වශයෙන් කෙනෙකුට මාර්ග කිහිපයක් පෙන්වා ඉන් කැමති මාර්ගය තෝරා ගැනීමට ඉඩ දුන් විට ඔහු ඉන් කුමන  මාර්ගයක් තෝරා ගන්නේ දැයි තවත් කෙනෙකුට කලින්ම දන්නේ නම් ඔහුට එය සිදු වීමට පෙර ලියා තැබිය හැකිය. එසේ කළ පමණින් එම පුද්ගලයාගේ තීරණයට කිසිම බලපෑමක් සිදු වන්නේ නැත. මේ අකාරයටම මිනිසා කරන දේවල් ගැන දෙවියන් කලින්ම දන්නා නිසා ඒවා කලින්ම ලියා තබා ඇත. එසේ කිරීමෙන් මිනිසා කරන දේවල් වලට කිසිම බලපෑමක් ඇති වන්නේ නැත. පහත දැක්වෙන කුර්ආන් වැකියෙන් එය වඩා හොඳින් තේරුම් ගත හැකි වන්නේය. 

"අදෘශ්‍යමාන දෑ හි යතුරු ඔහු සතුවම ඇත. ඔහු හැර වෙන කවරහු හෝ ඒවා ගැන නොදන්නෝය. තවද, ගොඩ බිමෙහිද මුහුදෙහිද ඇති දේ ගැන ඔහු හොඳින් දනියි. (ගසකින්) කොලයක් (leaf) වුවද ඔහු නොදැනුවත්ව වැටෙන්නේ නැත. පොළොවෙහි අන්දකාරයෙහි ඇති බීජය හෝ සාරවත්ව ඇති දේ හෝ වියලී ඇති දේ හෝ කුමක් වුවද පැහැදිලි ලේඛනයෙහි සඳහන් නැතුවා නොවේ" (කුරානය 6:59). කුරානයේ තවත් තැනක මෙසේද සඳහන් වේ. "නියතව අල්ලාහ්ට පොළොවෙහි හෝ අහස්හි හෝ ඇති කිසිවක් සැඟවී නොමැත" (කුරානය 3:5).

කෙසේ වෙතත් කෙනෙකුගේ ආයු කාලය, ඔහු උපයන දේවල්, ඔහුට සිදුවීමට යන හොඳ හෝ නරක දෙවියන්ගේ කැමැත්ත අනුව තීරණය වන්නේය. එහෙත් ඒවා දෙවියන් හට ප්‍රාර්ථනා කිරීමෙන් ද සදකා හෙවත් දානමය පින්කම් මගින් ද වෙනස් කල හැකි බව නබිතුමාගේ හදිස් වල දැක්වේ. 

රහස්‍ය දේවල් පිලිබඳ ඥානයක් මිනිසාට නොමැති බැවින් දෛවය පිලිබන වාද විවාද කිරීමෙන් වැලකී සිටින ලෙස නබිතුමා උපදෙස් දී තිබේ. තිර්මිzසි ග්‍රන්ථයේ සඳහන්වන හදිසයකට අනුව සහාබාවරුන් "දෛවය" පිළිබඳව විවාද කරමින් සිටිනු නබිතුමා දැක කෝපයට පත් වී ඇති අතර "මීට පෙර ජිවත් වූ  ජනතාව විනාශයට පත් වීමට හේතුව දෛවය පිළිබඳව විවාද කිරීම" යැයි පවසා ඇත. ආයිෂා රලි තුමිය එම කරුණ සම්භන්ධයෙන් නබි වදනක් මෙලෙස දන්වා ඇත. "කව්රුන් හෝ දෙවියන්ගේ නියමය ගැන විවාධ කරන්නේ නම් ඔවූන්ගෙන් ඒ පිළිබඳව විනිශ්චය දිනයේදී ප්‍රශ්න කරනු ඇත. කව්රුන් හෝ ඒ ගැන කථා බහ නොකරන්නේ නම් ඔවුන්ගෙන් ඒ පිළිබඳව ප්‍රශ්න කරන්නේ නැත" (අත්-තිර්මිසි 114). මේ නිසා කිසිවෙකු දෛවය සම්බන්දයෙන් වාද විවාද කිරීම අත්හැර තමන්ගේ උපරිම උත්සාහයෙන් නිවැරදි දේ කිරීමට උත්සාහ කල යුතුය. ඒ වෙනුවට දෛවයට පමණක් ඉඩ  දී අලස වීම විශාල වරදකි. 

මුස්ලිම්වරුන් දෛවය කෙරෙහි විශ්වාස තැබීම නිසා ඕනෑම කරදරයකදී සිත සන්සුන් කර ගැනීමට හැකි වන්නේය. උදාහරණයක් වශයෙන් කෙනෙකුගේ පියා හෝ වෙනත් කෙනෙක් හෝ මිය ගිය අවස්ථාවකදී හෝ යම් කිසි විපතක් සිදු වූ අවස්ථාවකදී එය දෛවය අනුව සිදු වුවක් ලෙස සලකා සැනසීමට පත් විය හැකිය. එබැවින් දෛවය ගැන විශ්වාස කිරීම මුස්ලිම්වරුන්ට ආශීර්වාදයකි. 

Fasy Ajward.B.Sc(Phy.special) Hons,Japura,
Ex: Research officer at former Scientific and Industrial Research Institute. 


Comments

Popular posts from this blog

විශ්වය මැවූ දෙවි කෙනෙක් සිටීද? (Is there a God who created the universe?)

ජීවිතය පරීක්ෂාවක් වන්නේ ඇයි? (Why is life a test?)

ලෝක විනාශයට පෙර සිදුවීම් (Events before the end of the world)