හජ් වන්දනය සහ ඉබ්‍රාහිම් නබි තුමා (Hajj and Prophet Ibrahim)


ඉබ්‍රාහිම් නබිතුමා දැනට වසර 4000 කට පමණ පෙර එනම් ක්‍රි.පු. 1813 දී පමණ ඉරාකයේදී උපත ලබා තිබේ. එතුමා අල්ලාහ්ට ඉතා සමීප නබිවරයෙකි. එතුමාගේ නම 69 ම වතාවක්ම අල් කුරානයේ සඳහන් කොට ඇත. එතුමාව අල්ලාහ්ගේ මිතුරා යන අර්ථය ඇති කලිලුල්ලාහ් යන නමින්ද ආමන්ත්‍රණය කරනු ලැබේ. 

මක්කාවේ පිහිටි ප්‍රධාන දේවස්ථානය නොහොත් කව්බාව මුලින්ම නිර්මාණය කළේ ඉබ්‍රාහිම් නබි තුමා සහ ඔහුගේ පුත්‍ ඉස්මායිල් යන දෙදෙනා ය. ඔවුන් විසින් එම දේවස්ථානය නිර්මාණය කිරීමෙන් පසු ඉබ්‍රාහිම් නබිතුමා අරෆා කන්දට නැග හජ් වන්දනය සඳහා ජනතාවට අරාධනා කළේය. එහි ප්‍රතිපලයක් ලෙස මිලියන සංඛ්‍යාවක් ජනතාව වාර්ෂිකව හජ් වන්දනය සදහා මක්කාවට ඇදී යන්නෝය. 

හජ් වන්දනය පුරාවට ඉබ්‍රාහිම් නබිතුමාගේ ජිවිතයේ දී සිදු වූ දේවල් දැක ගත හැකිය. ඉබ්‍රාහිම් නබි තුමාගේ වයස 80 ව ඉක්ම වන තෙක් ඔහුට දරුවෙකු නැත. ඒ අනුව ඔහු මහලු වියට පත්වූ පසු ඉස්මායිල් යන දරුවා ලැබුනේය. එහෙත් අල්ලාහ්ගේ නියෝගය පරිදි හාජරා තුමියව සහ එම දරුවා කාන්තාරයේ හැර දැමීමට සිදු විය. මෙය ඉබ්‍රාහිම් නබිතුමාගේ දේව විශ්වාසය උරගා බැලීමට ලැබුණු ඉතා දරුණු පරීක්ෂාවකි. ඉබ්‍රාහිම් නබි තුමා ද ඊට එකඟ විය. ඒ අනුව ඉබ්‍රාහිම් නබි තුමා හාජරා තුමියවත් ඉස්මායිල් තුමාවත් අල්ලාහ්ගේ නියෝගය පරිදි අද කව්බතුල්ලාව තිබෙන තැනට ගෙන ගොස් හැරියේය. ඔහු ආපසු යන විට හාජරා තුමිය ඔහුගේ නම් කියමින් කෑ ගැසුවත් ඔහු ආපසු හැරී බැලුවේ නැත. එවිට හාජරා තුමිය, "ඉබ්‍රාහිම් මේ අල්ලාහ්ගේ නියෝගයක් දැයි" ඇසුවාය. එවිට ඉබ්‍රාහිම් තුමා ඔහුගේ ඔලුව වනා එය අල්ලාහ්ගේ නියෝගයක් බවට සංඥා කළේය. එය දුටු හාජරා තුමිය, "එසේ නම් අල්ලාහ් අපව බලා ගනීවි" යැයි පැවසුවාය. 

හාජරා තුමිය මෙම ගමන සඳහා රැගෙන ගිය අහාර සහ ජලය අවසාන විය. ඒ අනුව කෑමට හෝ බිමට කිසිවක් තිබුනේ නැත. ඇයට තිබුනේ අල්ලාහ්ගේ පිහිට පමණි. එබැවින් ඇය අසල තිබුණු සෆා නම් වූ කඳු ගැටයට නැග කව්රුන් හෝ ඒ අසලින් යනවාදැයි විපරම් කොට බැලුවා ය. එහෙත් ඇයට කිසිවෙකු දැක ගැහ හැකි වුයේ නැත. ඒ අනුව ඇය එතැන් සිට ළඟ පිහිටි මර්වා නම් වූ  කඳු ගැටය වෙත දිව ගියේ කව්රුන් හෝ  ඒ අසලින් යනවා දැයි බැලීම සඳහාය. එහෙත් ඇයට කිසිවෙකු දැක ගැනීමට හැකි වුයේ නැත. එබැවින් ඇය ඉතා කනස්සලෙන් එම කඳු ගැට දෙක අතර සත් වතාවක්ම දිව ගියාය. ඇය එසේ දුවන විට ඉස්මායිල් තුමාගේ පාදය අසලින් උල්පතක් මතු වනු ඇය දුටුවාය. වහාම එම ස්ථානයට ගිය ඇය හිබ්රු බසින් "සම් සම්" යැයි පවසමින් එම උල්පත වටා වැලි බැම්මක් සදා එම ජලය එකතු කර ගත්තාය. එම ජලය ඇයගේ තිපාසයටත් බඩගින්නටත් පිහිට විය. පසුව එම ස්ථානය ජනාකීර්ණ ස්ථානයක් බවට පත් විය. 

අද එම ස්ථානයේ සම්සම් ලිඳ පිහිටා ඇත. ඉන් සාමාන්‍ය දිනකට දෛනිකව ජලය ලීටර 150,000 පොම්ප කරන අතර හජ් උත්සව කාලයේදී ලීටර 450,000 ක් පමණ පොම්ප කරනු ලැබේ. එහෙත් මක්කාවේ ගංගාවක් හෝ වෙනත් ජල උල්පතක් දැකිය නොහැකිය. ඒ අනුව එම ලිඳ ප්‍රාතිහාරයක් යැයි කිව හැකිය.  

හාජරා තුමිය එදා සෆා සහ මර්වා යන කඳු ගැට දෙක අතර දිවීම මුහම්මද් නබි තුමාගේ අනුගාමිකයින් හට හජ් වන්දනයේ එක් අනිවාර්ය අංගයක් ලෙස නියම කොට තිබේ. 

හජ් වන්දනයේ ඇති තවත් එක් වැදගත් අංගයක් වන්නේ උලුහියා හෙවත් සිව්පා සතෙක් අල්ලාහ් වෙනුවෙන් කැප කිරීම වේ. ඊට මුල පුරන්නේද ඉබ්‍රාහිම් නබි තුමා සහ ඔහුගේ පුත් ඉස්යිමායිල් තුමා අතර සිදු වූ සිද්ධියකි. එනම් ඉස්මයින් තුමා තරමක් ලොකු වූ පසු ඔහුව අල්ලාහ් වෙනුවෙන් ඝාතනය කිරීමට ඉබ්‍රාහිම් නබි නබි තුමා සිහිනයක් දුටුවේය. එය නැවත නැවත දින තුනක්ම එක දිගටම දැකීම නිසා ඉබ්‍රාහිම් තුමා එය ක්‍රියාවට නැගීමට පියවර ගත්තේය. ඔහු එම සිද්ධිය ඉස්මායිල් තුමාටද පැවසුවේය. ඔහුගේ පුත් ඉස්මායිල් ද ඊට එකඟ විය. ඒ අනුව එම කර්තව්‍ය ඉටු කිරීම සඳහා පිය පුතු දෙදෙනාම මීනා නගරය වෙත ගියෝය. ඔවුන් යන ගමනේදී සාතන් පැමිණ එම ගමනට බදා කල  අතර ඉබ්‍රාහිම් නබිතුමා සාතන්ට අවස්ථා තුනකදීම ගල් වලින් ගසා පලවා හැරියේය. එය සංකේතවත් කිරීම සඳහා අද එම ස්ථානවල කුළුණු තුනක් ස්ථාපනය කොට තිබේ. හජ්වලට යන බැතිමතුන් විසින් එම කුළුණු වලට ගල් ගැලීම අනිවාර්ය වේ.

ඉබ්‍රාහිම් නබි තුමා ඔහුගේ පුත් ඉස්මායිල්ව අල්ලාහ් වෙනුවෙන් ඝාතනය කිරීමට උත්සාහ කරන අවස්ථාවේදී ජිබ්‍රිල් නම් දේවදුතයා පැමිණ ඉස්මායිල් වෙනුවෙන් ඔහු ගෙනෙන ලද බැටළුවෙකු ඝාතනය කරන ලෙස නියෝග කළේය. අදටත් මුස්ලිම්වරුන් හජ් උත්සවයේදී අල්ලාහ් වෙනුවෙන් සිව්පා සතෙකු ඝාතනය කොට එහි මාංශ ජනතාවට බෙදා දෙන්නේ එම සිද්ධිය සංකේතවත් කිරීම සඳහාය. 

By Fasy Ajward.B.Sc(Sp.Phy)Hons.J.Pura,
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.

Twiter:- thetrue_path

Comments

Popular posts from this blog

විශ්වය මැවූ දෙවි කෙනෙක් සිටීද? (Is there a God who created the universe?)

ජීවිතය පරීක්ෂාවක් වන්නේ ඇයි? (Why is life a test?)

ලෝක විනාශයට පෙර සිදුවීම් (Events before the end of the world)