ඉස්ලාමීය විවාහයකදී සලකා බැලිය යුතු කරුණු (Things to consider in an Islamic marriage)


ජීවයේ පැවැත්ම සඳහා විවාහය අත්‍යාවශ්‍ය සාදකයකි. එහෙත් දෙවියන් විසින් මවන ලද උසස්ම නිර්මාණයක් වන මිනිසාට එය කල හැක්කේ දහමින් පෙන්වා දී ඇති නීති රාමුව තුලය. මේ සඳහා ආදම්තුමාගේ පටන් විවිධ නීති ක්‍රියාත්මක වී තිබේ. කෙසේ වෙතත් මුහම්මද් නබි තුමාගේ පැමිණීමෙන් පසු ක්‍රියාත්මක වන්නේ අල් කුරානයෙන් සහ නබිතුමාගේ හදිස් වලින් පෙන්වා දී ඇති ෂරියා නිතිය වේ. 

ෂරියාවෙන් මුස්ලිම්වරුන්ට විවාහය සම්බන්දයෙන් බොහෝ නීති රීති පනවා තිබේ. එම නිසා මුස්ලිම්වරයෙකුට තම අභිමතය පරිදි ඕනෑම කෙනෙකු සමග විවාහ වීමට අවසර ලැබෙන්නේ නැත. එහෙත් මුස්ලිම් නොවන සමාජවල එවැනි තත්වයක් නැත. මේ නිසා ඇතැම් රටවල්වල සමලිංගික විවාහට පවා අවසර ලබා දී තිබේ. එහෙත් ඉස්ලාම් දහම අනුව එය දඬුවම් ලැබිය හැකි වරදකි. 

ඉස්ලාම් දහම අනුව මුස්ලිම්වරයෙකුට විවාහ විය හැක්කේ අල්ලාහ්ව විශ්වාස කරන අය සමග පමණි. ඒ අනුව මුස්ලිම්වරුන්ට මුස්ලිම් නොවන අයත් සමග විවාහ වීමට අවකාශ ලැබෙන්නේ නැත. එපමණක් නොව මුස්ලිම්වරයෙකුට පහත සඳහන් ලේ ඥාතින් සමග ද විවාහ වීම සපුරා තහනම් වේ. “ඔබගේ මව්වරුන්ද, ඔබගේ දියනියන්ද, ඔබගේ සහෝදරියන්ද, ඔබගේ පියාගේ සහෝදරියන්ද, ඔබගේ මවගේ සහෝදරියන්ද, ඔබගේ සහෝදරයන්ගේ දියනියන්ද, ඔබගේ සහෝදරියන්ගේ දියනියන්ද, ඔබට කිරි දුන් කිරිමව්වරුන්ද, ඔබට කිරිදිමෙන් වූ සහෝදරියන්ද, ඔබගේ භාර්යාවන්ගේ මව්වරුන්ද ඔබට තහනම් කරනු ලැබ ඇත" (කුරානය 4:23). මෙය තදින්ම පිළිපැදිය යුතු කරුණකි. 

මුස්ලිම්වරයෙකු විවාහ වීමේදී දහමට මුල් තැන ලබා දිය යුතුය. ඒ අනුව මුස්ලිම්වරයෙකු විවාහ වීමට බලාපොරොත්තු වන සෑම කෙනෙකුම සලාතය ඇතුළු දහමේ අනිවාර්ය කරුණු නිසි ලෙස ඉටු කරන කෙනෙක් විය යුතුය. ඇයිද යත් සලාතය ඉස්ලාමයේ ඉතා වැදගත් අංගයක් වන නිසාය. සලාතය ඉටු නොකරන කෙනෙකු සමග මුස්ලිම්වරායෙකුට විවාහ විය නොහැකි බව ඉස්ලාමිය විද්වතුන්ගේ මතය වේ. එසේ තිබියදී බොහෝ අය කරන්නේ සලාතය වෙනුවට මනාලයාගේ හෝ මනාලියගේ වත්කම් ගැනත් අලංකාරය ගැනත් වංශය ගැනත් සොයා බැලීමය. එවැනි විවාහයන් බොහෝ අවස්ථාවලදී ප්‍රශ්චාත් විවාහ ගැටළු වලට මුහුණ පාන්නේය.

මුස්ලිම් කාන්තාවන් ඇඳුම් ඇඳිය යුතු ක්‍රමය ෂරියාවෙන් පෙන්වා දී තිබේ. මේ නිසා විවාහ වීමට සහකාරියක් තෝරා ගැනීමේදී ඒවා ගැන අවධානය යොමු කල යුතු ය. ඇතැම් මුස්ලිම් තරුණ කාන්තාවන් ඉස්ලාමීය වස්ත්‍රයෙන් බැහැරව රැකියාවල නිරත වන්නේය. එවැනි කාන්තාවන් සමග විවාහ වීමට පෙර දෙවරක් සිතා බැලිය යුතු වේ. 

අල් කුරානයට අනුව මුස්ලිම්වරයෙකු විවාහ වීමේදී මනාලියගෙන් දෑවැද්දක් ඉල්ලා සිටිය නොහැක. ඒ වෙනුවට මනාලයා විසින් මනාලියට මහර් දීමනාව ලබා දිය යුතු වේ. එම කුර්ආන් නියෝගය මෙසේය. "...එහෙයින්, ඔවුන්ගෙන් කව්රුන් සමග නුඹලා සැප විඳිහුද, ඒ වෙනුවෙන් ඔවුන්ගේ විවාහ දීමනාව (මහර්) අනිවාර්යයෙන් ඔවුනට දිය යුතුය..." (කුරානය 4:24). මේ හේතුවෙන් දැවැද්ද ඉල්ලන කෙනෙකුට තම දරුවන් විවාහ කර දීම ගැන සලකා බැලිය යුතුය.

කුරානයට අනුව යම්කිසි භාරකරුවෙකු විසින් තමන් යටතේ සිතන කාන්තාවක් ඔහුගේ තනි කැමැත්තට විවාක කර දීම කල නොහැකිය. එසේම කිසිවෙකුට බලහත්කාරයෙන් තමන් කැමති කාන්තාවක් සමග විවාහ වීමටද නොහැක. තවද විවාහ වූ පසු තම භාර්යාව ප්‍රසිද්දියේ යම් වැරැද්දක් කළොත් මිස ඔවුන්ට හිංසා කල නොහැක. මෙම කුර්ආන් වැකියෙන් ඒ ගැන විස්තර කොට තිබේ. "විශ්වාස කළවුනි! ස්ත්‍රින්ව බලහත්කාරයෙන් අයිති කරගැනීමට නුඹලාට අනුමැතිය නොමැත. ඔවුන් ප්‍රසිද්ධියේ යම් නින්දාසහගත ක්‍රියාවක් කළේ නම් හැර ඔවුන්ට නුඹලා දුන් දැයින් (මහර්) කොටසක් පැහැර ගැනීම සඳහා ඔවුනට හිංසා නොකරනු. ඔවුන් සමග ගෞරවයෙන් ජීවත්වනු. නුඹලා ඔවුන්ව අප්‍රිය කලද (ඉවසා ගනු) මන්ද, නුඹලා යමක් අප්‍රිය කලද, අල්ලාහ් එහි අධික යහපත තැබීමට පිළිවන" (කුරානය 4:19). 

මුස්ලිම් කාන්තාවකට නිසි අවසරයකින් තොරව විවාහ විය නොහැක. එවැනි නියෝගයක් පනවා තිබෙන්නේ කාන්තාවන්ට ආරක්ෂාව සලසා දීම සඳහා ය. මේ නිසා මුස්ලිම් කාන්තාවකට විවහා වීමේදී භාරකරුගේ අවසරය ලබා ගැනීම අනිවාර්ය වේ. කෙසේ වෙතත් භාරකරු සාධාරණ හේතුවක් නොමැතිව විවාහයට අවසර ලබා නොදෙන අවස්ථාවකදී කාසි වරයාගෙන් අවසරයෙන් විවාහ විය හැකිය. මෙවැනි ක්‍රමයක් නොමැති සමාජවල වෙසෙන කාන්තාවන් පිරිමින්ගේ රැවටීම්වලට ලක්වන්නේය.

ඉස්ලාම් දහම අනුව විවාහයට හෝ වෙනත් කටයුත්තක් සඳහා හෝ නැකත් බැලීමක් නැත. මේ නිසා කිසිම අවස්ථාවකදී ඉස්ලාම් දහමේ නැති එවැනි වැරදි සිදු කිරීමෙන් වැලකි සිටීමට වග බලාගත යුතුය. එපමණක් නොව ඉස්ලාම් දහම තුල පෝරුවේ චාරිත්‍ර ද නැත. මේ නිසා මුස්ලිම්වරයෙකු විවාහ වීමේදී විවාහය සම්බන්ද සියලුම දේවල් දැන ගෙන සිටීම අනිවාර්ය වේ.

විවාහ වීමෙන් පසු මනාලයා විසින් තම ඥාතීන් සහ හිත මුතුරන් හට "වලිමා"  සාදයක් පැවැත්වීම නබිතුමාගේ මග පෙන්වීමකි. එසේ තිබියදී එම මංගල්‍ය වෙනුවෙන් වෙනත් සාදයන් පැවැත්වීම නබිතුමා පෙන්වා ඇති ක්‍රමයට එරෙහි වීමකි. එය  බොහෝ විද්වතුන්ගේ මතය වේ. කෙසේ වෙතත් මෑත කාලයේ සිදුවන බොහෝ විවාහ වලින් පසු සාදයන් එකකට වඩා පවත්වනු දැකිය හැකිය. එය ෂරියාවට පටහැනි ක්‍රියාවක් බව තේරුම් ගත යුතුය.

By Fasy Ajward.B.Sc (PhysicsSpecial) Hons, Japura.
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.

https://www.facebook.com/thetruepathofislam
http://truepath1.blogspot.com/
Twiter:- thetrue_path

Comments

Popular posts from this blog

අල්ලාහ් කවුද? (Who is Allah?)

අලුත් අවුරුදු සැමරීම ගැන ඉස්ලාම් පවසන්නේ කුමක්ද? (What does Islam say about celebrating New Years?)

ඉස්ලාම් දහම තුල ඉවසීම වෙනුවෙන් ඉහළ වටිනාකමක් ලැබෙන්නේ ඇයි? (Why is patience highly valued in Islam?)