ඉස්ලාම් දහම තුල අන්තවාදයක් තිබේද? (Is There Extremism in Islam?)


විකිපිඩියාවෙහි දැක්වෙන පරිදි අන්තවාදය යනු "ආන්තික වීමේ ගුණාත්මක භාවය හෝ තත්වය" හෝ "ආන්තික පියවරයන් හෝ අදහස් වෙනුවෙන් පෙනී සිටීම" වේ. මෙම පදය මූලික වශයෙන් දේශපාලන හෝ ආගමික අර්ථයෙන් භාවිතා කරනුයේ, සමාජයේ ප්‍රධාන ධාරාවේ ආකල්පවලින් බැහැර යැයි සැලකෙන දෘෂ්ටිවාදයක් හැඳින්වීමට ය. එය ආර්ථික සන්දර්භය තුළ ද භාවිතා කළ හැකිය. කෙසේ වෙතත් ඉස්ලාම් දහම සාමය අගයන දහමකි. ඒ අනුව ඉස්ලාම් දහමින් සමාජයට හෝ තනි පුද්ගලයෙකුට හානි සිදුවන අන්දමින් ක්‍රියා කිරීම අනුමත කරන්නේ නැත. ඉස්ලාම් දහමින් නිදහස් චින්තනයට ඉඩ ලබා දෙන්නේය. ඒ අනුව ඉස්ලාම් දහමෙහි බල කිරීමක් නැත. තවද මුස්ලිම්වරයෙකුට මෙන්ම වෙනත් ඕනෑම කෙනෙකුට තමන් කැමති ආගමක් ඇදහීමේ නිසහස ඉන් තහවුරු කරන්නේය.
 
ඕනෑම කෙනෙක් ආගමක් අදහන්නේ ඔහු එය නිවැරදි යැයි දකින නිසාය. ඒ අනුව මුස්ලිම්වරුන් සිතන්නේ ඉස්ලාම් ආගම නිවැරදි බවයි. කිතුනුවන් සිතන්නේ කිතුනු ආගම නිවැරදි බවයි. බෞද්දයින් සිතන්නේ බුදු දහම නිවැරදි බවයි. මෙම නිදහසට ඉස්ලාම් ආගමින් බදා නොකරන අතර එම නිදහස පිළිගන්නේය. එසේම ඕනෑම කෙනෙකුට තමන් අදහන ආගම ප්‍රචාරය කිරීමේ නිදහස ඇති බව ඉස්ලාම් දහම පිළිගන්නේය. මේ නිසා ඉස්ලාම් පමණක් නොව ලෝකයේ ඇති සෑම ආගමිකයින් විසින්ම ඔවුන්ගේ ආගම් ප්‍රචාරය කරන්නේය. එසේ තිබියදී ඇතැම් අය මුස්ලිම්වරුන්ගේ මද්‍රසා පාසල්වලින් අන්තවාදය පෝෂණය කරන බවට බොරු චෝදනාවන් කරන්නේය.
 
අද ආගමේ නාමයෙන් සුළු දෙයකට පවා මිනිසුන්ව ඝාතනය කරන යුගයක් වී තිබේ. එහෙත් නබි තුමා හෝ ඔහුගෙන් පසු පැමිණි කලීෆා වරුන් හෝ එවැනි දෙයක් සඳහා මග පෙන්වා නැත. එක් අවස්ථාවකදී මුස්ලිම්වරුන්ගේ ප්‍රධාන දේවස්ථානය වන කව්බාව තුලට පැමිණි කාන්තාර වැසියෙක් මුත්‍රා කළේය. එම යුගයේදී පල්ලියේ සිමෙන්ති හෝ ටයිල් දමා තිබුනේ නැත. සහාබාවරුන් එය වැළැක්වීමට උත්සාහ කලත් නබිතුමා එය නැවැත්වීමට ඉඩ ලබා දුන්නේ නැත. ඒ අනුව ඔහු සිය අවශ්‍යතාවය අවසාන කල පසු ඔහුව කැඳවා අවවාද කළේය. තවත් අවස්ථාවකදී නබි තුමා කව්බාව අසල නමදිමින් සිටින විට එතුමාගේ පිටේ මියගිය ඔටුවෙකුගේ බඩවැල් ගෙනවිත් දමා ඇත. එම පුවත සැලවීමෙන් එතුමාගේ දියණිය එම ස්ථානයට පැමිණ එම බඩවැල් ඉවත් කොට නබිතුමාව පිරිසිදු කළේය. එහෙත් ඒ වෙනුවෙන් කිසිම ක්‍රියා මාර්ගයක් ගත්තේ නැත. එහෙත් අද සිදුවන්නේ ඊට වඩා වෙනස් දේවල් ය. ඊට හේතුව බොහෝ අයට ආගම ගැන නිසි අවබෝදයක් නොමැති කමයි. ඇතැම් අය නබිතුමාට අපහාස වන ආකාරයේ පෝස්ටර් පල කරමින් ඔවුන්ගේ නොහැදියාව ප්‍රදර්ශනය කරන්නේය. එවැනි අවස්ථවලදී ඊට ප්‍රතිචාර දැක්විය යුත්තේ නබි තුමාගේ ආදර්ශයන් තුලින් ය. එසේ නොකර එම පෝස්ටර් ඉරා දැමීම හෝ ඒවා ඇන්ද අයව ඝාතනය කිරීම ඉස්ලාමීය ඉගැන්වීම් නොවේ.
 
කෙසේ වෙතත් ඇතැම් අය අන්තවාදීව හැසිරෙමින් ඔවුන්ගේ පෞද්ගලික උවමනාවන් ඉෂ්ට කර ගන්නේය. එහෙත් ඔවුන් ආගමේ මුලික දේවල් පවා පිළිපදින්නේ නැත. කෙසේ වෙතත් මෙවැනි අයගේ නොමනා ක්‍රියාවන් නිසා ඉස්ලාම් ආගම ගැන පිටස්තර සමාජය බලන්නේ වැරදි කෝණයකින් වේ. ඇත්ත වශයෙන්ම මෙවැනි අන්තවාදී ක්‍රියා කරන අයව හෙලා දැකිය යුතුය. කෙසේ වෙතත් යම් කෙනෙක් ඉස්ලාම් දහම නිවැරදිව පිළිපැදීම අන්තවාදය නොවන බව නිවැරදිව තේරුම් ගත යුතු වේ. ඒ අනුව මුස්ලිම්වරයෙකු අල්ලාහ්ට මුළුමනින්ම යටත් වීම අන්තවාදය නොවේ. එය ඉස්ලාම් දහමේ අනිවාර්ය අවශ්‍යතාවයකි. එහෙත් බොහෝ අය මෙම කරුණ නිවැරදිව තේරුම් ගෙන නැත.
 
ඉස්ලාම් දහමින් මැද පිළිවෙතත් පෙන්වා දී තිබේ. ඒ අනුව පින් දහම් කිරීමේදීද කිසිම දෙයක් ආන්තයටම පිළිපැදීම ඉස්ලාම් දහමින් අනුමත කරන්නේ නැත. මේ නිසා මුස්ලිම්වරයෙකු විවාහ නොවී තම මුළු ජිවිත කාලයම අල්ලාහ් වෙනුවෙන් කැප කිරීම හෝ වසරේ දවස් 365 ම උපවාස කිරීම හෝ රාත්‍රිය පුරා අල්ලාහ්ට නැමදීම හෝ ඉස්ලාම් ආගමින් අනුමත කරන්නේ නැත. නබිතුමා එවැනි දෙයක් සිදු කොට පෙන්නුවේද නැත. එබැවින් මධ්‍යස්ථව කල්පනා කොට තමන් වෙනුවෙන් ද තම පව්ලේ උදවිය වෙනුවෙන් ද සමාජය වෙනුවෙන්ද කාලය කැප කළ යුතුය.
 
ඉස්ලාම් දහමෙහි අන්තවාදය උගන්වා නැතත් දහමින් තහනම් කල දේවල් වලින් මුස්ලිම්වරුන් සම්පුර්ණයෙන්ම වැලකි සිටීම අනිවාර්ය වේ. ඒ අනුව සුරාව, සුදුව, දුරාචාරය, පොලිය, සොරකම, මංකොල්ලකෑම වැනි දේවල් වලින් මුළුමනින්ම වැලකී සිටිය යුතුය. ඒ වෙනුවෙන් තම උපරිම උත්සායය ගත යුතුය. එම නිසා මුස්ලිම්වරුන් හලාල් දේවල් (දහමින් අනුමැතිය ලබා දී ඇති දේවල්) පමණක් සිදු කිරීම අන්තවාදය ලෙස කිසිවෙකු විසින් නම් නොකළ යුතු ය. එසේම මුස්ලිම් කාන්තාවන් ෆර්දාව ඇඳීම අන්තවාදය නොවේ. කෙසේ වෙතත් ඉස්ලාම් දහම ගැන අවබෝදයක් නැති සුළු පිරිසක් සිතන්නේ ඒවා ඉස්ලාමීය අන්තවාය ලෙසය. මේවා අද තිබෙන සමාජය විසින් තේරුම් ගත යුතු ඉතා වැදගත් කරුණු වේ.
 

By Fasy Ajward. B.Sc (Special) Hons.
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.
http://truepath1.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog

විශ්වය මැවූ දෙවි කෙනෙක් සිටීද? (Is there a God who created the universe?)

ජීවිතය පරීක්ෂාවක් වන්නේ ඇයි? (Why is life a test?)

ලෝක විනාශයට පෙර සිදුවීම් (Events before the end of the world)