දුප්පතුන් සහ අසරණයන් සඳහා වන යුතුකම් (Duties for the poor and needy)

 


මෙලොව ඉපදෙන සෑම කෙනෙකුම ධනවතුන් නොවේ. එසේම සෑම කෙනෙක්ම දුප්පතුන් ද නොවේ. එබැවින් මිනිසාට අල්ලාහ් ලබා දී තිබෙන තත්වයන් කෙරෙහි සෑහීමට පත් වීම ඉතා වැදගත් කරුණකි. එහෙත් ධනවතුන් විසින් නැති බැරි අයට උදව් කිරීම අල්ලාහ්ගේ සතුටට හේතුවක් වන්නේය. මේ සම්බන්දයෙන් බොහෝ නබි වදන් දැකිය හැකිය. නැති බැරි අයට උදව් කිරීම සමාජයේ වගකීමක් පමණක් නොව මතු ජීවිතය වෙනුවෙන් කරනු ලබන ආයෝජනයක් ද වේ. කෙසේ වෙතත් දිළින්දන් ඔවුන්ට අල්ලාහ්ගෙන් ලැබී ඇති එම තත්වය සතුටින් භාර ගන්නේ නම් ඔවුන් අල්ලාහ්ට වඩාත් සමීප වන බව නබි තුමා පවසා ඇත. මේ නිසා නබි තුමා වඩා ප්‍රිය කලේ දිළිඳු ජිවිතයකට යි.

නබි තුමා අල්ලාහ්ගෙන් මෙසේ ප්‍රාර්ථනා කොට ඇත. "යා අල්ලාහ් මාව දුප්පත් මිනිසෙකු වශයෙන් ජිවත් වීම සඳහා ඉඩ සලසා දෙනු, දුප්පතෙකු ලෙසම මිය යාමට ඉඩ ලබා දෙනු, නැවත මාව මළවුන්ගෙන් නැගිට වීමේදී දුප්පතුන් සමගම නැගිටවනු" එවිට අයිෂා රලි තුමිය ඒ ඇයි දැයි ප්‍රශ්න කළේය. එවිට නබි තුමා පවසා ඇත්තේ ඇත්ත වශයෙන්ම ඔවුන් ධනවතුන්ට වඩා වසර 40කට පෙර ස්වර්ගයට පිවිසෙන බවයි. "ආයිෂා කිසිම දුප්පතෙකුව හිස් අතින් හරාව නොයවනු, එක් රට ඉඳි ගෙඩියක් වුවත් කමක් නැත" තවද  "ඕ අයිෂා, දුප්පතුන්ට ආදරය කරන්න, ඔවුන්ට ඔබ වෙත එන්න දෙන්න.  එවිට අල්ලාහ් විනිශ්චය දිනයේදී ඔබව ඔහු වෙත ලං කර ගනු ඇත" (තිර්මිසි, ඉබ්නු මාජා). 

ඉස්ලාම් දහම සමාජයීය යුතුකම් කෙරෙහි ඉතා ඕනෑකමින් සලකා බලන්නේය. එම නිසා ඒවා නොසලකා හරින අය කොපමණ පින් දහම් කලත් අල්ලාහ් ඉදිරියේ වැරදි කරුවන් විය හැකිය. අල්ලාහ් වෙනුවෙන් කල  යුතු පින් දහම් කොපමණ කලත් මිනිසා අල්ලාහ් වෙනුවෙන් අනෙකාට කල යුතු දේවල් අමතක නොකළ යුතුය. මේ නිසාම අල් කුරානයෙන් ධනවතුන් සඳහා දිළිඳු බද්දක් අනිවාර්ය කොට තිබේ. සලාතය (නැමදුම) ගැන කුරානයේ සඳහන් වන සෑම තැනම පාහේ සකාත් බද්ද හෙවත් දිළින්දන් වෙනුවෙන් ගෙවිය යුතු බද්ද ගැනත් සඳහන් වන්නේ මේ නිසාය. ලෝකයේ සිටින සෑම ධනවතෙකුම මෙම සකාත් බද්ද නිසි පරිදි ඉටු කරන්නේ නම් මිහිපිට ඇති දිළිඳු කම එමගින් පිටු දැකීමට හැකි වනු ඇත. 

නබිතුමා එක් අවස්ථාවකදී මෙසේ පවසා සිටියේය. "වැන්දඹු කාන්තාවන් සහ දුප්පතුන් වෙනුවෙන් උදව් කිරීම වෙනුවෙන් වෙහෙසෙන කෙනෙක් අල්ලාහ්ගේ මාර්ගයේ සටන් කරන කෙනෙකුට සමානය. මා ඔහුව සලකන්නේ කිසිම විවේකයක් නොගෙන අල්ලාහ්ට නමදින කෙනෙක් ලෙසටත් නොනවත්වා උපවාස කරන කෙනෙකුත් ලෙසටයි" (බුහාරි සහ මුස්ලිම්). මේ නිසා අල්ලාහ් වෙනුවෙන් වැඳුම් පිදුම් කරන අතරම ඔහුගේ මැවීම් වන අනෙක් අය වෙනුවෙනුත් උදව් උපකාර කල යුතුය. 

අල්ලාහ් මිනිසාව මවා ඇත්තේ විවිධාකාරව යි. එය මිනිසා කෙරෙහි පරීක්ෂාවක් බව තේරුම් ගත යුතුය. නබිතුමා මෙසේ පවසා ඇත. "යම් කෙනෙකුට අල්ලාහ් ශරීර ශක්තියත් ධනයත් ලබා දී තිබුනේ නම් ඔහු කල යුත්තේ ඔහුට වඩා තවත් ඉහලින් සිටින අයව බැලීම නොව ඔහුට වඩා පහලින් සිටින අය දෙස බැලීම යි. එසේ නොකළහොත් අල්ලාහ් ඔහුට ලබා දී ඇති දේ ගැන ඔහු සෑහීමට පත් නොවූ කෙනෙකු වනු ඇත" (මුස්ලිම්). එහෙත් බොහෝ අය කරන්නේ ඔවුන්ට වඩා ඉහලින් සිටින අය දෙස බැලීමයි. එමගින් මිනිසා අල්ලාහ්ට කෘත ගුණ නොසලකන කෙනෙක් වන්නේය. 

නබිතුමා තවත් අවස්තාවද්කදී මෙසේ පවසා ඇත. "මා ස්වර්ගය දෙස එබී බැලුවෙමි, මට දැක ගත හැකි වුයේ එහි සිටින අති බහුතරය දුප්පතුන් බවයි, තවද අධික ලෙස ධනය තිබුණු බොහෝ අයව නිරයට යන කණ්ඩායම සමග පිටත් කොට හරින බව දුටුවෙමි" (බුහාරි සහ මුස්ලිම්). මින් පැහැදිලි වන්නේ අල්ලාහ් කෙනෙකුට දුප්පත් කම හෝ පොහොසත් කම ලබා දී තිබුනේ නම් එය සතුටින් බාරගෙන ඒ වෙනුවෙන් ඉටු කල යුතු යුතුකම් හරියාකාරව ඉටු කිරීමයි. එය කෘත ගුණ දක්වන පුද්ගලයෙකුගේ ලක්ෂණයකි. 

By Fasy Ajward.B.Sc(Special)Hons.
Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.



Comments

Popular posts from this blog

විශ්වය මැවූ දෙවි කෙනෙක් සිටීද? (Is there a God who created the universe?)

ජීවිතය පරීක්ෂාවක් වන්නේ ඇයි? (Why is life a test?)

ලෝක විනාශයට පෙර සිදුවීම් (Events before the end of the world)