ඉස්ලාම් දහම දුප්පතුන් දෙස බලන්නේ කෙසේද? (How does Islam view the poor?)

 


මේ ලෝකය විෂමාකාරය. එබැවින් ලොව වෙසෙන සෑම කෙනෙක්ම ධනවතුන් නොවේ. එසේම සෑම කෙනෙක්ම දුප්පතුන් ද නොවේ. එය දෙවියන්ගේ නියමය අනුව සිදුවන්නකි. කෙසේ වෙතත් කෙනෙකුට අවශ්‍ය නම් දුප්පත්කම ආශීර්වාදයක් කර ගත හැකිය. මේ නිසාම සුලෙයිමාන් නබි තුමා හැර සෙසු සියලුම නබිවරුන් ධනවත් පවුල්වල ඉපදුනේ නැත. නබිවරුන්ගේ එකම අභිලාශය වුයේ අල්ලාහ්ගේ ඒකීයත්වය තුල ජීවත්වෙමින් එය ජනතාව අතර ද ගෙන යාම වේ. නබිතුමා වරක් උහද් කන්ද දෙස බලා මෙසේ කිවේය. "මෙම කන්ද රත්‍රන් බවට පරිවර්තනය වුවත් ඉන් එක් දිනාරයක් හැර අනෙක්ව මා සමග දින තුනකට වඩා තිබීම මා ප්‍රිය නොකරමි. එම දිනාරයත් මා නය ගෙවීම සඳහා තබා ගනිමි" 

කෙනෙකුට අධික ලෙස ධනය ලැබීම වරදක් නොවුනත් ධනය ලැබෙන විට බොහෝ අය දහමින් ඈත්වන්නේය. එමගින් මිනිස් සිත් තුල කුහක කම, ඉරිසියාව සහ එකිනෙකා අතර සතුරුකම් ඇතිවීමට බලපාන්නේය. ඒ අනුව ලෝකයේ පවතින බොහෝ ප්‍රශ්න වලට හේතුව ධනයට ඇති කෑදර කම වේ. එහෙත් දුප්පත් කම නිසා බොහෝ අය නිහතමානි වන්නේය.

ඉස්ලාම් දහම ධනවතුන් සඳහා බද්දක් පැනවීමෙන් මිනිසුන් අතර බැඳීම ඇතිකිරීමට කටයුතු කොට තිබේ. ඒ අනුව සෑම ධනවතෙකුටම දුගී බද්ද හෙවත් සකාත් ගෙවීම අනිවාර්ය වේ. එය ඉස්ලාම් දහමින් අනිවාර්ය කොට ඇති කරුණු පහ අතරින් එකකි. කුරානය තුල සලාතය හෙවත් නැමදුම ගැන සඳහන් වන සෑම තැනම සකාත් හෙවත් දිළිඳු බද්ද ගැනත් සඳහන් වන්නේ එම නිසාය. මෙවැනි නියෝගයක් ලබා දීම තුලින් මිනිසුන් අතර තිබෙන ඇති නැති පරතරය ඇහිරීමට හේතුවක් වේ. එවැනි නියෝගයක් දැකිය හැක්කේ ඉස්ලාම් දහම තුල පමණි. 

ලෝකයේ ධනවතුන් සිටිය යුතු වුවත් නබිතුමා දුප්පත්කම අගය කළේය. ඒ අනුව එතුමා අල්ලාහ්ගෙන් මෙසේ ප්‍රාර්ථනා කළේය. "යා අල්ලාහ් මාව දුප්පත් මිනිසෙකු වශයෙන් ජිවත් වීම සඳහා ඉඩ සලසා දෙනු, දුප්පතෙකු ලෙසම මිය යාමට ඉඩ සලසා දෙනු, නැවත මාව මළවුන්ගෙන් නැගිට වීමේදී දුප්පතුන් සමගම නැගිටවනු" මෙම ප්‍රාර්ථනයට සවන් දුන් අයිෂා රලි තුමිය ඊට හේතුව කුමක්දැයි ප්‍රශ්න කළාය. ඊට පිළිතුරු දුන් නබි තුමා පැවසුවේ දුප්පතුන් ධනවතුන්ට වඩා වසර 40කට පෙර ස්වර්ගයට යන බවයි. තවද නබිතුමා මෙසේද පැවසුවේය. "ආයිෂා කිසිම දුප්පතෙකුව හිස් අතින් හරාව නොයවනු, එක් රට ඉඳි ගෙඩියක් වුවත් කමක් නැත" තවද  "ඕ අයිෂා, දුප්පතුන්ට ආදරය කරන්න, ඔවුන්ට ඔබ වෙත එන්න දෙන්න.  එවිට අල්ලාහ් විනිශ්චය දිනයේදී ඔබව ඔහු වෙත ලං කර ගනු ඇත" (තිර්මිසි, ඉබ්නු මාජා). 

ඉස්ලාම් දහම සකාත් වලට අමතරව දුප්පතුන් වෙනුවෙන් තව බොහෝ දේවල් පෙන්වා දෙන්නේය. ඒ අනුව උපවාස සමය අවසානයේදී සකාතුල් ෆිතර් හෙවත් දුප්පතුන් වෙනුවෙන් ධාන්‍ය ලබා දීමට නියෝග කරන්නේය. එසේම නැති බැරි අයට සදකා දීමෙන් උදව් උපකාර කරන ලෙස දිරිමත් කොට ඇත. මෙවැනි ක්‍රියා සමාජයේ එකමුතුකම ප්‍රගුණ වීමට හේතුවකි.

නබිතුමා එක් අවස්ථාවකදී මෙසේ පවසා ඇත. "වැන්දඹු කාන්තාවන් සහ දුප්පතුන් වෙනුවෙන් උදව් උපකාර කිරීම සඳහා වෙර දැරීම අල්ලාහ්ගේ මාර්ගයේ සටන් කිරීමට සමාන ලෙස මා දකිමි. තවද ඔහුව මා දකින්නේ විවේකයක් නොගෙන අල්ලාහ්ට නමදින කෙනෙක් ලෙසට ත් නොනවත්වා උපවාස කරන කෙනෙක් ලෙසටත් ය" (බුහාරි සහ මුස්ලිම්). 

නබිතුමා දුප්පත් උදවියටත් ඉතා අලංකාර ක්‍රියා මාර්ගයක් පෙන්වා දී තිබේ. ඔවුන් කිසි විටෙක ඔවුන්ට වඩා ඉහලින් සිටින අය දෙස බලා දුක් නොවිය යුතුය. ඔහු කල යුත්තේ තමන්ට වඩා පහලින් සිටින අය දෙස බලා අල්ලාහ්ට ස්තුති කිරීම ය. පහත දැක්වෙන හදිසය එම කරුණ පෙන්වා දෙන්නේය.

"යම් කෙනෙකුට අල්ලාහ් ශරීර ශක්තියත් ධනයත් ලබා දී ඇති විට ඔහු කල යුත්තේ ඔහුට වඩා තවත් ඉහලින් සිටින අයව බැලීම වෙනුවට තමන්ට වඩා පහලින් සිටින අය දෙස බැලීම යි. එසේ නොකරන්නේ නම් ඔහු අල්ලාහ් දී ඇති දේවල් වලින් සෑහීමට පත් නොවූ කෙනෙකු බවට පත් වන්නේය" (මුස්ලිම්). 

බොහෝ අවස්ථාවලදී අධික ලෙස ධනය තිබීම පින් දහම් කිරීමට බාදාවක් වේ. ඇයිද යත් ධනවතුන් සුකොපබෝගී ජිවිත පසු පස හඹා යාමට ආසාවක් දැක්වුවත් පින් දහම් කිරීමට මැලිකමක් දක්වන්නේය. එහෙත් දුප්පත් උදවිය බොහෝ සෙයින් පින් දහම් කිරිමට ආසාවක් දක්වන්නේය. මේ සම්බන්දයෙන් නබිතුමාගේ හදිසයක් මෙසේ දැක්වේ."මා ස්වර්ගය දෙස එබී බැලුවෙමි, මට දැක ගත හැකි වුයේ එහි සිටින අති බහුතරය දුප්පතුන් බවයි, තවද අධික ලෙස ධනය තිබුණු බොහෝ අයව නිරයට යන කණ්ඩායම සමග පිටත් කොට හරින බව දුටුවෙමි" (බුහාරි සහ මුස්ලිම්). 

මුස්ලිම්වරයෙකුගේ එකම බලාපොරොත්තුව විය යුත්තේ මතු ජීවිතය ජය ගැනීම ය. එය සාක්ෂාත් කර ගැනීමට වඩාත් පහසු වන්නේ ධනයට ගිජු නොවූ විටය. එහෙත් එම කරුණ තේරුම් ගන්නා උදවිය ඉතාමත්ම අල්පය. 

By Fasy Ajward.B.Sc(Physics Special)Hons, Japura.

Ex: Research officer at Ceylon Institute of Scientific and Industrial Research.



Comments

Popular posts from this blog

ඉස්ලාම්, ආදම් තුමා පටන් මුහම්මද්(ﷺ) තුමා දක්වා (Islam, from Adam to Muhammad (ﷺ))

දෙවියන් මිනිසාට ලබා දී ඇති දායාදයන් ගැන ඔබ සිතා බැලුවාද? (Have you thought about the gifts God has given to man?)

පින් දහම් කරන සමහර අය නිරයට යන්නේ ඇයි? (Why do some people who do good deeds go to hell?)